قیمتگذاری خودرو آزاد شد؟ / کاهش نارضایتی عمومی با خبر درمانی
قطعنامه شورای رقابت به تولید کنندگان خودرو این امکان را داد تا محصولات خود را بر اساس فرمول ارائه شده توسط هیئت رقابت ارزیابی کنند. بر این اساس ، تولید کنندگان خودرو باید درجات آزمایش شده را تحویل داده و شاخص رقابت خودرو را اعلام کنند ، و سازمان پشتیبانی فقط صحت محاسبات را کنترل می کند.
براساس Business News ، قیمت های قیمت خودرو ، که قبلاً به چرخه ای از جمله سازمان پشتیبانی ، شورای رقابت و در نهایت جایزه وزارت بازرگانی نیاز داشت ، براساس هیئت رقابت جدید به تولید کنندگان خودرو واگذار شد.
با توجه به قطعنامه شورای رقابتی ، تولید کنندگان خودرو اکنون می توانند محصولات خود را مستقیماً و براساس فرمول ارائه شده توسط این موسسه محاسبه کنند.
پس از این تصمیم ، وظیفه سازمان پشتیبانی محدود به نظارت بر صحت محاسبات و کنترل رعایت قیمت ها با قوانین است. با این حال ، اگر تولید کنندگان خودرو با محاسبات سازمان پشتیبانی مطابقت نداشته باشند ، شرکت ها باید قیمت سازمان را رعایت کنند.
پس از این فرمان ، وزارت بهداشت همچنین می تواند با تعیین میزان پیشنهاد به هیئت رقابت با تعیین کمیت ، شورای رقیب را پیشنهاد کند.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که قیمت گذاری گرامری در گذشته لغو شده است و تا حدی به خود تولید کنندگان خودرو واگذار شده است ، اما وزارت بهداشت و تولید کنندگان و سازمان حفاظت از مصرف کننده هنوز هم در صحت قیمت ها نقش اساسی دارند.
تولید کنندگان خودرو باید هر سال مالی در دو درجه آزمایش شده ، از جمله شش ماه و گزارش سالانه ، تحویل دهند. قبل از استفاده از قیمت های جدید برای هر خودرو ، شاخص رقابتی محاسبه می شود و برچسب ارزیابی و رقابت برای مشتریان مطلع می شود.
برای نمایش متن کامل شورای رقابت ۵۴۳ اینجا را کلیک کنید.
اما این قطعنامه تا چه اندازه شامل واقعیت های بازار خودروهای ایران برای رقابت در بازار خودرو است؟
برای ایجاد رقابت ، قیمت گذاری به مکانیسم پیشنهاد و تقاضا باید واگذار شود
باباک صدرا در این زمینه در مصاحبه با اخبار تجاری وی گفت: “وقتی نوبت به واردات گسترده می رسد و به عنوان مثال انتقال تولید به بخش خصوصی ، معنی و فلسفه هیئت رقابت چیست؟”
وی افزود: اگر اقتصاد کشور بخواهد به سمت خصوصی سازی و رقابت واقعی حرکت کند ، باید قیمت را تعیین کند. ” بنابراین ، ورود شورا در قیمت گذاری و اعلام تخلف در صورت گردش بیشتر نرخ بهره مصوب نوعی مداخله گرامری و محدود کننده در محیط رقابتی شرکت است.
در صورت وجود قیمت های غیرمسئولانه شرکت ها ، محکوم به شکست است
سادرائی گفت: کارشناسان مخالف اصل نظارت نیستند ، باید نظارت وجود داشته باشد ، اما تعیین قیمت باید به جای تصمیمات گرامری ، در مکانیسم بازار ذخیره شود.
وی ادامه داد: با فرض اینکه یک شرکت برای تعیین قیمت محصول خود غیر منطقی است ، با فرض نمونه ای از ۲ میلیارد دلار. چنین رفتارهایی به طور خودجوش در بازار محکوم می شوند و مصرف کنندگان این شرکت را خیلی بیشتر از مجازات قانونی نمی خرند.
جامعه و مصرف کنندگان امروز به اندازه کافی آگاه هستند
سادرائی گفت که دولت دائماً دستورات گرامری را به تولید کنندگان خودرو برای جرم گران قیمت اعطا کرده است ، دیگر به محصولات خود اهمیت نمی دهد و بر پیشنهاد بازار تأثیر می گذارد. نظارت می تواند شامل قیمت متخصص برای هر محصول باشد. با این حال ، اگر تولید کننده خودرو قیمت بالاتری را نسبت به مجموعه متخصص تعیین کند ، عواقب وی خواهد بود.
سادرائی گفت: “اگر هیئت رقابت تعیین کند و سازنده خودرو نرخ بسیار بالاتری را برای محصول خود اعلام کند ، ماشین موجود در بازار ترجیح داده نمی شود زیرا جامعه امروز بسیار آگاه است و مصرف کنندگان در خرید چنین محصولاتی تردید دارند.”
کوییک یا تیبا با اتومبیل های کلاس های جهانی قابل مقایسه نیست
سادرائی گفت: در قیمت گذاری هیئت رقابت ، اظهار می دارد که قیمت پایه رقابت بر اساس میانگین قیمت توسط سه اتومبیل خارجی مشابه محاسبه می شود. مقایسه اتومبیل های خانگی با اتومبیل های خارجی به یک معیار شفاف و صحیح نیاز دارد. به عنوان نمونه ماشین مانند کوییک یا تیبا با توجه به فناوری ، طراحی ، استانداردها و کیفیت تولید ، آنها با اتومبیل های کلاس های جهانی قابل مقایسه نیستند.
وی گفت: “اگر قرار باشد با اتومبیل های اقتصادی هند یا پایین مقایسه شود ، از ارزش خاصی برخوردار نخواهد بود.” در عوض ، معیار مقایسه باید اتومبیل استاندارد جهان باشد. اتومبیل هایی که در سطح بین المللی صادر می شوند از استانداردهای سوخت و امنیتی بالایی برخوردار هستند و در بخش اقتصادی معتبر هستند. فقط در این صورت آنها آن را مقایسه می کنند.
سطح درآمد و شرایط اقتصادی جامعه باید در نظر گرفته شود
صدرا توضیح داد که درآمد و شرایط اقتصادی جامعه نیز باید در مقایسه با آن مورد توجه قرار گیرد. معیار مقایسه نه تنها باید ابعاد یا بخش های خودرو باشد ، بلکه قیمت و ظرفیت اقتصادی جامعه نیز هست.
وی افزود: اتومبیلی مانند تویوتا کرولا که حدود سه میلیارد تومانس دارد و فقط قادر به خرید آن است ، در سایر کشورها به عنوان یک ماشین تجاری شناخته می شود و از آن استفاده می کند.
نظارت بر بازار ماشین
سادرائی گفت: “این قطعنامه هیئت رقابت را نمی توان به طور کامل رد کرد.” اگرچه برخی از مشکلات است ، اما این یک گام مثبت برای محافظت از حقوق مصرف کننده است. به محض اینکه تولید کنندگان خودرو مجبور هستند محصولات خود را با رقبای خارجی مقایسه کنند ، این ارزشمند است و می تواند باعث بهبود کیفیت شود.
این کارشناس خودرو گفت: “با توجه به شرایط کشور و احتمال بحران های اقتصادی و اجتماعی ، بازار خودرو شدت یافته است.” دلیل اصلی این امر جلوگیری از نارضایتی مردم و جلوگیری از ورود متخصصان به بازار است. به همین دلیل ، یک گروه ترکیبی از اقدامات کنترل مانند پیام درمانی ، واردات نویسنده و ورود اندام های نظارت برای تنظیم بازار خودرو است.
برای خواندن گزارش “Teurer Football of Iran Khodro” در ایران Khodro اخبار تجاری بخوانید