قیمتگذاری دستوری، قاتل صنعت خودرو
تحویل ماشین در بورس اوراق بهادار مانند یک عملیات لازم است.
ضررهای انباشته شده تنها بخشی از خسارت هایی است که سیاست اقتصادی گرامری به صنعت خودرو ایران وارد کرده است. امیر حسن کاکای در مصاحبه ای با Börse ، در مصاحبه با Stockwater از دستورالعملهای مهم قیمت ایران خمرو و سایپا انتقاد کرد و تأکید کرد که مسیر اضطراری بیش از مداخله گران قیمت و بازگشت به بازار شفاف مواد اولیه است. وی هشدار داد: “ادامه این وضعیت منجر به فروپاشی صنعت خواهد شد.”
امیر حسن کاکای متخصص صنعت خودرو در مصاحبه با بورس اوراق بهادار وی در سالهای اخیر از سیاست اقتصادی صنعت خودروسازی کشور انتقاد کرد و تأکید کرد که قبل از اظهار نظر در مورد قیمت های خودرو ، ابتدا باید موقعیت واقعی صنعت را تشخیص داده و علت اصلی مشکلات را بررسی کند.
کاکای ، که به از دست دادن دو تولید کننده اتومبیل بزرگ کشور اشاره کرد ، گفت: “رفتار حاکمیت در سالهای اخیر منجر به تشکیل حدود ۲ تریلیون تومانیان خسارات تجمعی برای ایران و سایپا شده است که توسط دو عامل اصلی ایجاد شده است ؛ قیمت گرامری اول و تأخیر دوم در قیمت های به موقع مطابق با قانون.
تثبیت ۶ ماهه قیمت خودرو در برابر پرش نرخ ارز
یادآوری تجربیات سال گذشته در این زمینه ، به عنوان مثال ، از قبل آبان ماه گذشته ، قیمت بیشتر محصولات ایرانی Khodro و Saipa حدود ۶ ماه بود. وقتی روشن شد آبان مصرف قیمت حدود ۲ درصد افزایش یافته است ، موجی از انتقاد و حتی برخورد رسانه ای با کارمندان دولت و تولید کنندگان خودرو ، در حالی که نرخ ارز نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است ، و تولید کننده خودرو عملاً برای تأخیر در قیمت آن جبران می شود.
کارشناس صنعت خودرو گفت که وی به شرایط فعلی بازار اشاره کرده است و گفت: “اکنون حدود شش ماه از این تاریخ گذشته است و در این مدت کشور در معرض حداقل ۵ ٪ تورم قرار گرفته است ، در حالی که هنوز یک ناتوانی جدی در صنعت خودرو وجود دارد.” علیرغم ارسال مستندات مورد نیاز برای قیمت گذاری ، مقامات دوباره قیمت گذاری را به تأخیر می اندازند. تأخیر ، که البته دلایل خاص خود را دارد ، اما در حال حاضر من جزئیات را وارد نمی کنم.
ورود بخش خصوصی به مدیریت ؛ الزام قانون سود
کاکای ، که به ساختار مدیریتی ایران خمرو اشاره داشت ، همچنین گفت: از پایان سال گذشته ، بخش خصوصی تحت عمل تجاری حاکمیت بوده و ایران را به دست گرفته است. طبق قانون تجارت ، وظیفه مدیریت جدید این است که سود کسب کند و تولید کننده نباشد. این بدان معنی است که اگر شرکت مضر باشد ، باید مسئولیت قانون را بر عهده داشته باشد.
وی گفت: “هنگامی که تولید با قیمت های گرامری فعلی ادامه می یابد ، دوباره تولید می شود.” با پایان یافتن تولید ، به دلیل استرس در بازار دوباره ضرر خواهید کرد. صنعت خودرویی عملاً این وضعیت را به بن بست رسانده است.
دو استراتژی حقوقی قبل از مدیریت جدید
در این شرایط ، کاکای درباره تعهدات قانونی بخش خصوصی گفت: اکنون دو راه برای مدیریت بخش خصوصی وجود دارد. اول ، شکایت دولت در دادگاه قوه قضاییه اداری است ، زیرا قیمت گذاری دستوری دولت باید مطابق ماده ۲ سیاست عمومی قانون اساسی منجر به شرکت شود. با این حال ، این مسیر عملاً کارآمد نیست. از آنجا که می تواند ماه ها در دادگاه طول بکشد ، و در نهایت درگیری با دولت نتیجه مشخصی ندارد.
بیشتر بخوانید: آیا نیاز به تجدید نظر در دستورالعمل ها/ مسیر بازار خودرو تا پایان سال دارید؟
وی افزود: “راه حل مؤثرتر و حقوقی ، که در گذشته تجربه ای دارد ، استفاده از ظرفیت بورس است ؛ راهی که حدود سه سال مورد آزمایش قرار گرفته و برای قانون قابل اجرا است. متأسفانه پس از تقسیم هیئت خودرو ایرانی ، تحویل اتومبیل در مبادله مواد اولیه متوقف شد ؛ دادخواستی که به طور قانونی منعکس شده بود.
کاکای ادامه داد و به تجربیات قبلی اشاره کرد: افسران سهام -سهام به ما اطمینان داده بودند که اگر هیئت مدیره تصمیم بگیرد مبادله مواد اولیه را ارائه دهد ، دیگر نمی تواند از این امر جلوگیری کند. اما در پایان ، حاکمیت از این تصمیم عقب نشینی کرد و مبادله مواد اولیه متوقف شد.
سیاست سوخت چندگانه در برابر تثبیت قیمت خودرو ؛ یک تناقض آشکار
کاکای در بخش دیگری از سخنان خود در مورد دولت اخیر دولت در مورد سوخت گفت: “اکنون دولت صریحاً اظهار داشته است که این سه جایزه را در نظر گرفته است.” در چنین شرایطی ، چرا باید انتظار داشته باشید که قیمت ماشین ثابت بماند؟ چگونه نمایندگان مجلس می توانند از یک طرف تماس بگیرند تا در بازار رقابت کنند و حتی اتومبیل ها را برای ایجاد رقابت وارد کنند ، اما از طرف دیگر ، آنها اصرار دارند که قیمت های داخلی را ثابت نگه دارند؟
وی با انتقاد از تضاد در این تصمیم و افزود: “اگر هدف ایجاد رقابت واقعی و حتی واردات خودروها در دستور کار است ، شما نباید با نگه داشتن قیمت محصولات داخلی ، تولید کننده ایرانی را از این رقابت خارج کنید.” این به معنای بیش از حد صنعت داخلی است. اگر تورم رسمی در چند ماه گذشته حداقل ۲ تا ۵ ٪ بود ، چگونه می توان انتظار داشت که تولید کننده خودرو قیمت های قبلی را ادامه دهد؟ این یک سوء تفاهم است و باید تغییر کند.
بورس اوراق بهادار ؛ بستر شفاف و حقوقی برای جبران خسارت بازار خودرو
کاکای همچنین تأکید کرد که بورس اوراق بهادار بهترین گزینه برای صنعت خودروسازی کشور در شرایط فعلی است. در حال حاضر ، مبادله مواد اولیه قانونی ، شفاف و پتانسیل برای دستیابی به تعادل منطقی در بازار است. نکته مهم دیگر این است که در فضا کنونی با وجود خبر مذاکره با ایالات متحده و ثبات نسبی نرخ ارز در محدوده ۶۰۰۰ دلار. این شرایط نشان می دهد که انتقال ماشین به مبادله مواد اولیه می تواند مفید باشد.
در کوتاه مدت ، برخی از فروشندگان یا مخالفان تولید می توانند سعی کنند بازار را مشتعل کنند و قیمت ها به طور موقت افزایش می یابد. با این حال ، با افزایش پیشنهاد ، بازار به سرعت جبران می شود و قیمت ها با نرخ ارز آزاد تثبیت می شوند. در این شرایط ، مباحث مهمتر از جمله بهبود کیفیت و ارتقاء بهره وری از تولید پایدار می تواند تضمین شود.
وی افزود: اگر محصولات تولید کنندگان خودرو در بورس اوراق بهادار ارائه شود ، قیمت معامله شده به واقعیت های اقتصادی مناسب می شود. ” در این حالت ، سود برخی از خریداران که از اجاره بهره می برند می تواند کاهش یابد ، اما تأثیر قابل توجهی در قیمت بازار نخواهد داشت. از آنجا که قیمت بازار آزاد ماشین اساساً براساس نرخ دلار رایگان است و دلار به میزان قابل توجهی تغییر نمی کند ، بازار هیچ رشد چشمگیری ندارد.
در پایان ، کاکای از برخی از کارکردهای پارلمانی شکایت کرد: جای تعجب دارد که برخی از نمایندگان مجلس نگران افزایش قیمت خودرو هستند ، اما آنها در مورد حجم بالای موانع تولید و صنعت در کشور سکوت کرده اند. این تضادها به ضرر تولید ملی است و باید اصلاح شود.
ریشه بحران ؛ سیاست دروغین نهادهای قانونگذاری خود
در آخرین بخش مکالمه با بورس اوراق بهادار ، امیر حسن کاکی به نقش قانونگذار در وضعیت فعلی صنعت خودروسازی کشور اشاره کرد: نمایندگان مجلس قبل از نگرانی از قیمت ها باید در طراحان کشور نقش داشته باشند. با سرکوب قیمت ها ، مهم نیست که چه واقعیت های اقتصادی امیدواریم که صنعت را بهبود بخشیم. در هفت سال گذشته ، علی رغم سیاست گرامری ، نه تنها بازار سازماندهی نشده است ، بلکه ضررهای انباشته شده دو تولید کننده بزرگ خودرو در کشور به بیش از ۵ میلیارد دلار آمریکا رسیده است که مطابق با ۵ میلیارد دلار است.
وی گفت: “اگر برخی از مقامات یا نمایندگان مجلس نگران افزایش قیمت امروز هستند ، باید از خود بپرسید که این بحران ها ریشه دارند.” علت اصلی تورم سیاست اشتباه بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی است. و این دستورالعمل ها در مجلس تشکیل شده است. بنابراین ، این نتیجه تصمیماتی است که قانونگذاران در گذشته اتخاذ کرده اند.
این متخصص صنعت خودرو گفت: “برخی از نگرانی های مطرح شده توسط کارمندان دولت امروز در مورد عرضه اتومبیل در مبادله مواد اولیه به طور فزاینده ای اساسی است.” دامنه اتومبیل در بورس کالا نه تنها یک راه حل قانونی و شفاف برای صنعت خودرو از بحران فعلی است ، بلکه پیام های مثبتی را نیز به بازار سرمایه می فرستد و می تواند به بازار سهام کمک کند.
کاکای شرایط فعلی را با یک عملیات مشخص مقایسه کرد: تحویل یک ماشین در بورس اوراق بهادار مانند یک عملیات لازم است. ممکن است در ابتدا دشوار باشد ، اما منجر به پیشرفت پایدار خواهد شد. در مقابل ، اگر از این تصمیم مهم جلوگیری شود ، صنعت خودرو می تواند فروپاشید.
پایان