قیمتگذاری دستوری، مانع بزرگ رقابت در بازار خودرو/ ابلاغ قیمتهای جدید خودروسازان باید بهصورت رسمی و شفاف اعلام میشد
شفافیت از دست رفته در صنعت خودرو ؛
در مصاحبه ای با بورس اوراق بهادار ، کارشناس بازار سرمایه ، الیاسکوردی با انتقاد از چگونگی انتشار وزارت مطالعات Semitic نامه ای با اصلاحات قیمت: توزیع غیررسمی و کاهش قبل از اعلام رسمی سیستم برنامه نویسی ، نشانه ضعف در شفافیت و اجاره اطلاعات است. وی گفت: “قیمت گذاری گرم در بخش خودرو معنی ندارد و فقط رقابت واقعی می تواند صنعت را از وضعیت فعلی نجات دهد.”
پیام از الیاس کرد کارشناس بازار سرمایه ، در مصاحبه با بورس سهام با توجه به نحوه اعلام قیمت خودروها توسط کمیسیون
وی افزود: با توجه به تعداد زیادی از سهامداران تولید کنندگان خودرو ، الزامات مربوط به مدیریت شرکت ها و همچنین مسئله خصوصی سازی این شرکت ها ، از وزارت بهداشت انتظار می رود که این تغییرات را به صورت عمومی و شفاف آگاه کند تا سهامداران بتوانند تصمیم آگاهانه تری در مورد سرمایه گذاری در نمادهای خودرو بگیرند. “
الیاسکوردی تأکید کرد: بازار سرمایه باید بر اساس شفافیت در “سالن شیشه ای” فعالیت کند ، اما متأسفانه چنین رویکردی را نمی توان مشاهده کرد. به گفته وی ، انتشار نامه ای از یک خبرگزاری به جای اطلاعات رسمی در مورد سیستم های معتبر ، نشانگر ضعف در شفافیت اطلاعات است که هنوز در سیستم برنامه نویسی فاش نشده است.
انتشار غیر رسمی نامه محرمانه از وزارت Semitic نشانه عدم شفافیت و فراوانی نشت اطلاعات است
الیاسكوردی با اشاره به نامه وزارت سمیت در مورد تغییر قیمت خودروسازان گفت: “اگر ما در مورد بخش تجاری صحبت كنیم ، خاطرنشان می شود كه چنین نامه ای در حالی كه نامه محرمانه بود منتشر شد و انتشار آن قبل از اعلام رسمی سوال برانگیز است.”
وی افزود: “نمی تواند قابل قبول باشد که یک نامه محرمانه قبل از رسیدن به مقامات رسمی مانند سیستم کدال در اختیار برخی رسانه ها قرار گیرد.” این نشان می دهد که شکاف اطلاعاتی و شکاف اطلاعاتی در فرآیند اطلاعات وجود دارد و اطلاعات در بین شرکت کنندگان در بازار نابرابر است.
الیاسکوردی تأکید کرد: انتشار چنین خبرهای مهمی قبل از اعلام رسمی بر شفافیت بازار سرمایه تأثیر می گذارد و اعتماد سهامداران را به سیستم اطلاعات و تصمیم گیری اقتصادی کاهش می دهد.
قیمت گرامر خودرو بی معنی است. بازار باید بر اساس رقابت و شفافیت فعالیت کند
الیاسکوردی با پرداختن به چالش های قیمت گذاری خودرو ، گفت: “مشکلات فعلی در بازار خودروهای کشور با منافع سهامداران و مشتریان مغایرت دارد.” طبق قانون ، منافع سهامداران باید اولویت داشته باشد ، اما در عمل ما شاهد مداخلات غیر منطقی توسط نهادهای مختلف هستیم.
وی افزود: “موضع من در مورد قیمت گذاری گرامری کاملاً شفاف است. اگر یک سازنده خودرو خصوصی سازی شود و مالکیت آن مشخص باشد ، نیازی به مداخله با وزارت رقابت ، شورای رقابت یا سازمان حمایت از مصرف کننده نیست.”
الیاسکوردی تأکید کرد: قیمت گذاری باید کاملاً در دسترس شرکت باشد ، مشروط بر اینکه بازار منحصراً منحصر به فرد باشد. برای دستیابی به این هدف ، واردات خودرو باید آزاد شود ، توزیع اجاره ارزی از بین می رود و تعرفه های غیر منطقی برای ایجاد شرایط واقعی رقابتی اصلاح می شود.
کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: آزاد کردن قیمت خودرو بدون رقابت رایگان نمی تواند مشکلات صنعت را حل کند. تا زمانی که یک انحصار در بازار خودرو وجود داشته باشد ، هر موسسه ای مجاز به مداخله در صنعت است.
شفافیت واقعی در صنعت خودرو فقط از طریق رقابت قابل دستیابی است.
الیاسکوردی ، یک کارشناس بازار سرمایه ، بر لزوم ایجاد رقابت واقعی در صنعت خودرو تأکید کرد: نکته اصلی تعیین عملکرد واقعی تولید کنندگان خودرو در رقابت با جهان است. تا زمانی که این شرکت ها در یک فضای بسته فعالیت کنند ، عملکرد واقعی یا هزینه های تولید به درستی قابل ارزیابی نیست.
وی افزود: حتی مدیرعامل شرکت های اتومبیل نیز پاسخ روشنی به سؤال ساده “قیمت هر تولید خودرو” چیست و این نشان می دهد که ساختار مالی و عملیاتی صنعت هنوز فاقد شفافیت است.
الیاسکوردی تکرار کرد: “راه حل این است که مسیر رقابت را رها کنیم.” هنگامی که صنعت خودرو وارد زمینه رقابت واقعی می شود ، هزینه ها و بهره وری به طور طبیعی قابل مشاهده خواهد بود و دیگر نیازی به مداخلات گرامری و قیمت های غیر منطقی نخواهد داشت.
در پایان ، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: نامه ها و تصمیمات اخیر وزارت بهداشت و سازمان بودجه نشان می دهد که این نهادها در قیمت گذاری خودروها مؤثر نبوده اند و هنوز راه طولانی از اصلاحات ساختاری در این زمینه وجود دارد. وی گفت: “ما باید صبر کنیم و ببینیم که این تصمیمات در نهایت چه تأثیری در سهام بورس در بازار سرمایه خواهد گذاشت.”
پایان