اخبار اقتصاد ایران

قیمت ارز کاهشی می‌شود؛ افزایش نرخ بازار غیرسمی زودگذر است

ادعای فرزین: بازار کالا اجازه افزایش قیمت را ندارد

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نابسامانی بازار غیررسمی ارز ناشی از وضعیت منطقه است و به زودی کاهش خواهد یافت، گفت: ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در سال جاری ادامه دارد و ارز تمامی واردات قانونی خواهد بود. با نرخ ارز ارائه می شود.

ایران تحلیل، محمدرضا فرزین در خصوص وضعیت بازار ارز و برنامه های بانک مرکزی برای مدیریت تلاطم های بازار ارز، اظهار داشت: نگرانی هایی در بازار در خصوص نرخ ارز وجود دارد؛ در حالی که این نگرانی ها در بازار وجود دارد. من اینجا هستم تا توضیحات لازم در مورد ارز را بدهم که چه اتفاقی افتاده است. نرخ ارز تحت تأثیر عوامل اساسی است که در بلندمدت بر آن تأثیر می گذارد.

وی با بیان اینکه نرخ رشد نقدینگی یکی از این عوامل است که پس از ۵ سال به زیر ۲۵ درصد رسیده و به شدت کاهش یافته است، تصریح کرد: تراز تجاری یکی دیگر از عوامل موثر بر نرخ ارز است. تراز تجاری سال گذشته ۱۵۲ میلیارد دلار بود و ۸۶ میلیارد صادرات و ۶۶ میلیارد واردات داشتیم. تراز تجاری کالا ۲۰ میلیارد دلار مثبت است.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه نرخ رشد کشور سومین عامل موثر بر نرخ ارز است، گفت: بر اساس گزارش صندوق بین المللی پول، ایران در بین ۳۰ کشور دومین نرخ رشد را داشته است. از نظر رشد هم وضعیت خیلی خوبی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه واقعیت ارز در ایران چیست؟ وی افزود: سال گذشته سیاست تثبیت را اجرا کردیم و دو بازار برای کالاهای اساسی و صرافی برای تامین ارز مورد نیاز کشور اختصاص دادیم. در بخش کالاهای اساسی نیز نیازهای ارزی با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پوشش داده شد. برای همه کالاهای اساسی کشور اعم از دارو، کشاورزی، لوازم پزشکی و… ۲۰ میلیارد دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پرداخت کردیم. در نظر داریم امسال نیز این سیاست را ادامه دهیم.

فرزین تاکید کرد: در مرکز مبادلات ارزی نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار برای واردات سایر کالاها و خدمات قانونی با نرخ زیر ۴۰ هزار تومان اختصاص دادیم. حتی در پایان سال ارز مسافرتی را با نرخ مرکز مبادلات دو برابر کردیم. کلیه نیازهای مربوط به تحصیل و درمان و … با دلار مبادله ای پوشش داده می شود.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه کاری به نرخ کانال ها و بازار غیررسمی نداریم، گفت: هرکسی هر نیازی دارد ارز را تامین می کنیم. نیازی به تامین این نیازها با نرخ دیگری نیست. هیچ الزام قانونی برای کالاهایی که نمی توان با ارز عرضه کرد وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تنش های سیاسی در منطقه به وجود آمده است، گفت: در ۵۰ روز گذشته قیمت جهانی طلا به ۲۳۳۰ رسیده است؛ طلا در بازار جهانی نوسان داشته است و همه بازارهای مالی با نوساناتی همراه است که ناشی از آن است. ترسی که در بازارها حاکم شده و در کشور ما هم همینطور است.این ترس روی نرخ کانال و بازار غیررسمی تاثیر گذاشته است که مربوط به تجارت کالای قاچاق و فرار سرمایه است.نه نرخ رسمی کالاهای کشور.یکی بیاید و اعلام کند که واردات رسمی را با دلار ۶۰ هزار تومانی انجام داده است!اگر با ۶۰ تومان واردات داشته است حتماً کالای قاچاق وارد کشور کرده است.

فرزین با اشاره به نرخ دلار در بازار غیررسمی افزود: افزایش نرخ غیرسمی بازار موقتی است و به زودی این نرخ کاهش می یابد اما نرخی نیست که در بازار کالا نگران آن باشیم. فردی که می خواهد کالا وارد کند ارز خود را از صرافی دریافت می کند. ما نباید بر اساس قیمت کالا و خدمات، نرخ غیر رسمی بدهیم. هیچکس با نرخ غیررسمی ۶۰ هزار تومان کالا وارد نمی کند و اینکه مدام از این نرخ صحبت کنیم و آن را به اقتصاد کشور تعمیم دهیم، درست نیست.

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه تمام نیازهای قانونی کشور را با دلار مبادله ای با نوسانات محدود پوشش خواهیم داد، ادامه داد: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی را ادامه می دهیم و جای نگرانی نیست. اینکه آنها افزایش کالا را به ارز ربط می دهند، درست نیست. کلیه کالاهای قانونی با ارز بانک مرکزی عرضه و وارد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا