اخبار اقتصاد ایران

قیمت تمام شده هرکیلو برنج محلی ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است!

رئیس اتاق اصناف کشاورزی گفت: بر اساس آمار گمرک از ابتدای سال تاکنون یک میلیون تن برنج توسط بخش دولتی و خصوصی وارد شده است.

ایران تحلیل به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قاسم پیشه ور گفت: با توجه به تولیدات داخلی و محاسبه میزان مصرف و ذخایر استراتژیک، ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تن برنج باید برنج باشد که متاسفانه حدود ۲ میلیون تن برنج بوده است. وارداتی در سال گذشته که آسیب جدی به تولید داخلی وارد کرد.

به گفته وی، با وجود اعلام معاون اول رئیس جمهور مبنی بر توقف واردات برنج تا زمانی که حتی یک گرم برنج در دست کشاورزان قرار نگیرد، آمار گمرک نشان می دهد که از ابتدای سال تاکنون یک میلیون تن برنج وارد کشور شده است. توسط بخش دولتی و خصوصی.

پیشه ور ادامه داد: نگاه کشاورزان این است که به جای حمایت از برنج خارجی که با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی وارد می شود، قابل قیاس با تولید داخل که بر اساس دلار ۵۰ هزار تومان است، نیست. حمایت کامل از تولید داخل تا نیازی به واردات نداشته باشیم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی قیمت تمام شده هر کیلو برنج محلی را ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: برای حمایت از کشاورزان با نرخ معقول دولت باید حمایت از خرید برنج را آغاز کند چرا که قیمت هر کیلو ۶۵ هزار تومان محصول داخلی که در نیمه اول سال خریداری شد، اعلام کرد که مسئولیتی در قبال افزایش قیمت بذر، کود، تراکتور، آب، برق و گازوئیل ندارد.

وی افزود: بر اساس آمار امسال ۲ میلیون و ۲۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در کشور تولید شده است که با احتساب مصرف سالانه ۳ میلیون تنی، حداکثر نیاز واردات ۷۰۰ هزار تن خواهد بود.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی با بیان اینکه پتانسیل خودکفایی برنج در کشور وجود دارد، گفت: بر اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر خودکفایی ۵ محصول اساسی، برنج دومین محصول محسوب می شود. محصول استراتژیک که پتانسیل ۹۰ تا ۹۵ درصد و حتی ۱۰۰ درصد خودکفایی را دارد و نیازی به واردات ندارد با افزایش عملکرد در واحد سطح بدون افزایش سطح زیر کشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا