اخبار اقتصاد ایران

قیمت جدید انواع برنج در بازار/ پایان ممنوعیت واردات برنج تا نیمه آبان :: افق میهن

وزیر جهاد کشاورزی از تصویب شورای قیمت گذاری و اتخاذ سیاست های حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی در خصوص قیمت تضمینی برنج در سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ خبر داد.

به گزارش افق میهن، یکی از مسائل و مشکلات ماه های گذشته ممنوعیت واردات برنج خارجی به کشور و کمبود این برنج در بازار بود که به گفته کارشناسان می تواند باعث افزایش قیمت در کشور شود.

از سوی دیگر مقدار قابل توجهی برنج قبل از آغاز ممنوعیت واردات برنج در گمرک رها شده بود که اجازه ورود به بازار را نداشت. آبان) اولویت واردات برنج با واردکنندگانی است که در خرید حمایتی برنج تولید داخل مشارکت می کنند.

بر اساس مفاد پنجمین قانون مصوب ضمانت خرید محصولات ضروری کشاورزی آبان ۱۳۹۹ شماره ۱۸۰/۶۷۸۲۶ مورخ ۱۲ آذر شورای اسلامی شهر ۱۳۹۹، شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با تاکید بر اعمال رویکرد جایگزینی سیاست‌های تضمینی به جای خرید تضمینی در جلسه مورخ ۰۷/۰۷/۱۴۰۳ تصویب شد.

با توجه به مصوبه شورای قیمت و اتخاذ سیاست های حمایتی از محصولات اساسی کشاورزی در خصوص قیمت تضمینی انواع برنج برای سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳، قیمت برنج گروه ۱ (ارقام خزر، فجر و مشابه) تعیین شد. کیلویی ۷۵ هزار تومان با احتساب شکست ۱۰ درصد. .

همچنین قیمت برنج گروه ۲ (شیرودی، سازندگی و ارقام مشابه) با احتساب ۱۰ درصد شکستگی، کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شده است. همچنین قیمت برنج گروه ۳ (ندا، نعمت و ارقام مشابه) کیلویی ۷۰ هزار تومان با ۱۰ درصد شکستگی است. قیمت انواع مشابه برنج در چارچوب این مصوبه توسط وزارت جهاد کشاورزی تعیین و اعلام می شود.

قیمت انواع برنج بر اساس درصد شکستگی دانه توسط وزارت جهاد کشاورزی با مشارکت سازمان برنامه و بودجه کشور تعیین می شود.

در این بخشنامه همچنین تاکید شده است که وزارت جهاد کشاورزی موظف است واردات برنج و توزیع آن را به گونه ای مدیریت کند که فروش برنج داخلی در فصل برداشت با تولیدکنندگان داخلی مواجه نشود.

در راستای حمایت از تولید داخلی، در پایان ممنوعیت واردات برنج (۱۵ آبان) اولویت واردات برنج با واردکنندگانی است که در خرید حمایتی برنج تولید داخل مشارکت می کنند.

معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی موظف است سازوکار اجرایی بند (۳) این مصوبه را با همکاری معاونت کشاورزی، معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی، شرکت بازرگانی دولتی اجرا کند. ایران و انجمن و سازمان های مرتبط با تاکید بر توسعه کشت قراردادی و تنظیم بازار داخلی برنج. تهیه و ارسال به دبیرخانه شورای قیمت گذاری جهت اتخاذ سیاست های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی. دستورالعمل مربوطه پس از تصویب دبیرخانه توسط رئیس شورا و وزیر جهاد کشاورزی ابلاغ خواهد شد.

در اجرای ماده (۳۳) قانون برنامه ۵ ساله هفتم، حمایت از کشاورزان به نسبت ارتقاء یافته و یا میزان انطباق با برنامه الگوی کشت ابلاغی از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام می شود. همچنین خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به داشتن بیمه محصول است.

به منظور بهبود شرایط کیفی خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، رعایت کامل استانداردهای مربوطه ضروری است.

به استناد ماده (۶۱) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و ماده (۳۶) آیین نامه اجرایی واردات، ساخت، فرمولاسیون و مصرف کودهای شیمیایی بیولوژیکی و آلی و سموم گیاهی به منظور تولید. محصولات سالم، خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی منوط به رعایت حد مجاز باقیمانده سموم و کودهای شیمیایی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا