کشاورزی

قیمت جدید گندم مشخص شد

عطاالله هاشمی، رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران درباره تعیین قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ برای خرید تضمینی گندم گفت: برآوردهای ما با در نظر گرفتن سود متعارف و شاخص نرخ تورم بالاتر از این قیمت بود، اما در جلسه ای که با حضور وزرای اقتصاد و کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، خاطرنشان شد که اقتصاد کشور ما یک اقتصاد تورم زا است و افزایش بیشتر قیمت گندم ممکن است منجر به افزایش قیمت شود. افزایش تورم

وی افزود: البته هر سه نفر متفق القول بودند که قیمت تمام شده تولید با توجه به نرخ تورم افزایش یافته و با توجه به قیمت نهایی تولید، قیمت خرید تضمینی باید بیشتر از قیمت اعلام شده باشد، اما معتقد بودند که تعیین قیمت بیشتر است. بیش از ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان نمی تواند مطالبات گندم کاران را در سال آینده پرداخت کند و برای اینکه تعلل در تسویه حساب با کشاورزان در سال آینده تکرار نشود، قیمت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی هر کیلو گندم مصوب شد.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران خاطرنشان کرد: با تصویب این نرخ نیز تاکید کردیم که برای جبران مابه التفاوت قیمت مطلوب گندم کاران با قیمت مصوب، حق بیمه دولتی به تمام سال پرداخت شود. گندمکارانی که امسال دوباره گندم خود را به دولت تحویل می دهند. بیمه رایگان و جامع محصول گندم در سراسر کشور مورد حمایت دولت است.

هاشمی در ادامه به تشریح میزان واقعی خرید گندم در سال ۱۴۰۳ پرداخت و گفت: دولت از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری کرده است شرکت با هدف عرضه گندم خبازی به تجارت و صنعت و نزدیک به ۵۰۰۰۰۰ تن از کشاورزان توسط تولیدکنندگان بذر خریداری شده تا این بذرها فرآوری شده و بذر مرغوب در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

وی افزود: از ۲۱۰ همات خریداری شده هنوز ۵۰ همات کشاورزان بدهکار هستند و ۱۶۰ همات به آنها پرداخت شده است و این ۱۶۰ همات با مجوز مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی و آقای پورمحمدی پرداخت شده است. رئیس سازمان برنامه و بودجه این قول را تا پایان دادند شهریور این ۵۰ تلاش باقی مانده نیز باید جبران شود.

رئیس بنیاد ملی گندم کاران ایران در تشریح پیامدهای افزایش قیمت کود در کشت گندم گفت: ما نسبت به افزایش قیمت کود اعتراض کردیم و پاسخی که دریافت کردیم این بود که افزایش قیمت مناسب بوده و حل می شود.

وی افزود: افزایش قیمت این نهاده هزینه بالایی را برای کشاورز به همراه دارد و همچنین باعث کاهش مصرف کود توسط کشاورز می شود که این امر باعث کاهش کیفیت محصول کشاورزی می شود.

هاشمی تصریح کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۳ تاکنون قیمت کود ۱۳۲ درصد افزایش یافته و کشاورزانی که سال گذشته ۴۰۰ هزار تومان برای تامین ۱۰۰ کیلو کود اوره زمین خود استفاده کرده اند، اکنون تنها می توانند یک کیسه اوره برای آن خریداری کنند. ۴۰۰۰۰۰ تومان .

وی بیان کرد: دلیل این افزایش قیمت ناتوانی دولت در پرداخت مطالبات پتروشیمی در سال گذشته است و شرکت های پتروشیمی نیز برای کاهش زیان اقدام به افزایش قیمت کرده اند. بنیاد ملی گندم کاران با ارسال نامه ای به رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر جهاد کشاورزی خواستار رسیدگی به این موضوع شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا