کشاورزی

قیمت جدید گوشت اعلام شد

وی افزود: ماهانه ۸۰ تن گوشت گرم گاو و ۸۰۰۰ تن گوشت منجمد با قیمت ترجیحی وارد می شود و حادثه پلهوری حیوان زنده از مرز سیستان و بلوچستان در همین چارچوب ادامه دارد.

پیمان پاک در خصوص بازار گوشت گوسفندی گفت: قیمت گوشت گوسفند هنوز به حد مطلوب نرسیده تا صادرات کاهش یابد. این ارزش برای لاشه گوسفند کیلویی حدود ۵۰۰ هزار تومان است که واردات با تایید مرکز تنظیم بازار ادامه دارد و حجم آن کاهش نیافته است. بانک مرکزی ارز خود را تامین کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت اعلامی هر کیلو لاشه گوسفند حدود ۶۳۰ هزار تومان است که برای توقف واردات باید این ارزش حداقل ۱۰۰ هزار تومان دیگر یعنی ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن گوسفند گرم کاهش یابد. گوشت روزانه وارد می شود و واردات این کالاها مانند گوشت گوساله ارز ترجیحی دریافت می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به اینکه تولیدکنندگان گوشت معتقدند سیاست واردات وزارت جهاد با رشد تولید مغایرت دارد، گفت: تاکنون حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار برای کل واردات ارز گرم بوده است. عرضه گوشت به کشور در حالی که حدود ۵ میلیارد دلار برای تولیدات دامی هزینه شده است، اما مقایسه این دو رقم نشان می‌دهد که وزارت جهاد کشاورزی بر رشد و تقویت واردات گوشت گرم به کشور کمتر از پنج درصد تاکید دارد. این پنج درصد چه تاثیری بر تولید گوشت قرمز در کشور می تواند داشته باشد؟ به همین دلیل تاکید می کنم که واردات این پنج درصد فقط به منظور تنظیم بازار است.

وی تصریح کرد: میزان اعتبار تخصیصی برای تولیدات دامی از سوی اداره بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی چندین برابر مبلغی است که برای واردات گوشت و دام زنده و حجم نهاده های وارداتی این نهاد و به تولیدکنندگان تخصیص داده شده است. امروز در ۱۶ سال گذشته بی‌سابقه است و امروز همه تولیدکنندگان نهاده‌ها را در درازمدت و با قیمت مناسب دریافت می‌کنند، در حالی که ۷۰ درصد هزینه‌های تولید برای دامپروری از خوراک تشکیل می‌شود. بنابراین تلاش وزارت جهاد کشاورزی در واردات نهاده ها به صرفه اقتصادی تولید کمک کرده است و در نهایت هر کاری که وزارت جهاد در زمینه تخصیص ارز برای واردات دام زنده و گوشت انجام می دهد مورد تایید بازار است. آیین نامه ستاد و آن وزارتخانه منوط به تصویب این ستاد می باشد.

پیمان پاک یادآور شد: تلاش ما در وزارت جهاد بر این است که بازار را متعادل نگه داریم تا قدرت خرید مردم حفظ شود و در واقع سیاستی که امروز در زمینه تولید مرغ و تخم مرغ انجام می شود نیز همین گونه خواهد بود. ” در تولید گوشت گوساله و گوسفند اجرا می شوند. اکنون مصرف کنندگان از قیمت مرغ راضی هستند، بازار مرغ در تعادل است و تولیدکننده نیز از این وضعیت منتفع می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور بازرگانی و تنظیم بازار در پاسخ به اینکه مرغداران با مازاد عرضه مرغ و تخم مرغ و کاهش قیمت این کالاها دست و پنجه نرم می کنند، گفت: زمانی که مرغداران مازاد عرضه داشته باشند، با افزایش قیمت مواجه می شوند. مجوز صادرات را ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا