اقتصاد جهان

قیمت جهانی طلا امروز 1403/01/03

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت طلا در نخستین ساعات معاملات روز جمعه در آسیا کاهش یافت و از اوج خود در هفته جاری افت کرد. افزایش ارزش دلار در پی کاهش غیرمنتظره نرخ بهره بانک مرکزی سوئیس، بر بازار فلزات تاثیر گذاشته است.
پس از آنکه فدرال رزرو سه بار کاهش نرخ بهره را در سال ۲۰۲۴ اعلام کرد، قیمت طلا به بالای ۲۲۰۰ دلار در هر اونس رسید. این در حالی است که افزایش ارزش دلار به دلیل تصمیمات بانک های مرکزی اصلی جهان باعث نشد تا این سطح از قیمت طلا ثابت بماند.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۹ درصد کاهش به ۲۱۷۰ دلار و ۵۸ سنت رسید. قیمت طلا در بازار کامکس نیویورک با ۰.۵۳ کاهش به ۲۱۹۴ دلار و ۸۰ سنت رسید.

شاخص دلار به بالاترین سطح خود در سه هفته اخیر رسیده است و خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای جهان گرانتر کرده است.
کاهش غیرمنتظره نرخ بهره از سوی بانک مرکزی سوئیس و نشانه هایی از تصمیمات مشابه از سوی بانک انگلستان، دلار را تقویت کرده است.
از آنجایی که سرمایه گذاری در فلزات گرانبها از جمله طلا هیچ سود مستقیمی ندارد، تغییر در نرخ بهره و ارزش دلار بر آن تاثیر می گذارد.
انتظار می رود ارزش بالای دلار حداقل تا زمانی که فدرال رزرو شروع به کاهش نرخ بهره در سال جاری نکند، از افزایش قیمت طلا جلوگیری کند. هنوز این احتمال وجود دارد که فدرال رزرو در ماه ژوئن نرخ بهره را ۲۵ واحد پایه کاهش دهد.
کاهش نرخ بهره در نهایت به نفع طلا خواهد بود. معامله گران انتظار دارند قیمت طلا تا پایان سال جاری به ۲۳۰۰ دلار در هر اونس برسد.
در میان سایر فلزات گرانبها، نقره با ۱.۴۱ درصد کاهش به ۲۴.۶۶ دلار رسید و پلاتین با ۰.۵۸ درصد کاهش به ۹۰۲.۹۵ دلار رسید.
انتهای پیام/۲۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا