اقتصاد جهان

قیمت جهانی طلا امروز 1403/03/18

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت طلا در معاملات روز جمعه تغییر چندانی نداشت اما در آستانه اولین افزایش هفتگی خود در سه هفته اخیر قرار دارد. معامله گران انتظار دارند که فدرال رزرو به زودی کاهش نرخ بهره را آغاز کند. این احتمال باعث کاهش ارزش دلار و بازدهی اوراق قرضه خزانه داری آمریکا شده است.
قیمت طلا امروز با ۰.۱۴ درصد افزایش به ۲۳۷۹ دلار و ۴۳ سنت در هر اونس رسید. قیمت طلا در بازار کامکس نیویورک با ۰.۳۵ درصد افزایش به ۲۳۹۹ دلار و ۲۰ سنت رسید.
دلار به پایین‌ترین حد خود در هشت هفته اخیر رسید و بازدهی اوراق ۱۰ ساله خزانه‌داری آمریکا در روز پنجشنبه به ۴.۲۷۵ درصد کاهش یافت که پایین‌ترین سطح از اول آوریل است. به این ترتیب خرید طلا برای سرمایه گذاران جذابیت بیشتری پیدا می کند.

کاهش ارزش دلار، خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای دنیا ارزان‌تر می‌کند و میل به آن را افزایش می‌دهد.
معامله گران در حال حاضر منتظر داده های حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده هستند که امروز سررسید می شود. انتظار می رود رشد شغلی در ایالات متحده کمتر از میانگین پیش بینی ۱۸۵۰۰۰ شغل توسط اقتصاددانان باشد.
به این ترتیب، فدرال رزرو آمریکا متقاعد شده است که به زودی نرخ بهره را کاهش دهد، زیرا روند صعودی تورم در حدود ۳٪ متوقف شده است. ضعیف بودن بازار کار به معنای افزایش قیمت طلا است.
کاهش نرخ بهره باعث کاهش هزینه های ذخیره سازی طلا به عنوان سرمایه غیر سودآور و افزایش تمایل به خرید آن می شود.
با وجود کاهش تقاضای فیزیکی، انتظار می رود قیمت طلا در سال جاری به رکورد جدیدی برسد.
عوامل مختلفی از جمله کاهش نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، خریدهای سنگین بانک مرکزی و تنش‌های ژئوپلیتیکی، تقاضا برای طلا را افزایش داد و قیمت آن را به بالاترین سطح ۲۴۴۹ دلار و ۸۹ سنت در ۲۰ می رساند.
در میان سایر فلزات گرانبها، نقره با ۰.۰۳ درصد افزایش به ۳۱.۳۸ دلار و پلاتین با ۰.۱۰ درصد افزایش به ۱۰۰۸.۳۰ دلار رسید.
انتهای پیام/۷۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا