اقتصاد جهان

قیمت جهانی طلا امروز 1403/06/09

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، افزایش ارزش دلار باعث کاهش قیمت طلا در معاملات روز جمعه شد. گزارش مثبت رشد اشتغال آمریکا احتمال کاهش قابل توجه نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه سپتامبر را کاهش داد و تاثیر منفی بر قیمت طلا داشت. از سوی دیگر، تشدید تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و جنگ روسیه و اوکراین، تقاضا برای طلا را به عنوان پناهگاه امن افزایش داده و به نفع این فلز گرانبها بوده است.
قیمت هر اونس طلا با ۰.۲۸ درصد کاهش به ۲۵۱۴ دلار و ۳۰ سنت رسید. قیمت طلا در بازار کامکس نیویورک با ۰.۵۱ درصد کاهش به ۲۵۴۷ دلار و ۳۰ سنت رسید.
سرمایه گذاران منتظر داده های تورم ایالات متحده برای سرنخ های بیشتر در مورد میزان کاهش نرخ هستند. انتظار می رفت که شاخص مخارج مصرف شخصی، شاخص تورم مورد علاقه فدرال رزرو، در ماه ژوئیه نسبت به سال قبل ۲.۷ درصد افزایش یابد. در ژوئن این مقدار ۲.۶ درصد بود. از آنجایی که این عدد کمتر از حد انتظار است، فدرال رزرو روند کاهش نرخ بهره را زودتر آغاز خواهد کرد که از افزایش قیمت دلار جلوگیری می کند.

بر اساس گزارش وزارت بازرگانی آمریکا، تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال جاری نسبت به سال گذشته ۳ درصد رشد داشته است. این مقدار باید ۲.۸ درصد باشد.
درخواست ها برای مزایای بیکاری در ایالات متحده در هفته منتهی به ۲۴ آگوست به ۲۳۱,۰۰۰ کاهش یافت، در حالی که در هفته گذشته ۲۳۳,۰۰۰ درخواست شد.
رافائل باستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا، پنجشنبه گفت که زمان آن رسیده است که با توجه به کاهش تورم و افزایش بیش از حد انتظار بیکاری، کاهش نرخ بهره را آغاز کنیم، اما او باید قبل از نشست بعدی فدرال رزرو به گزارش تورم پاسخ دهد.
احتمال اینکه بازارها در ماه سپتامبر نرخ بهره را ۲۵ واحد کاهش دهند در حال حاضر حدود ۶۶ درصد است، اما احتمال ۳۴ درصد نیز وجود دارد که این کاهش نرخ بالاتر از این سطح باشد.
کاهش نرخ بهره باعث کاهش هزینه های ذخیره سازی طلا به عنوان سرمایه غیر سودآور و افزایش تمایل به خرید آن می شود.
در میان سایر فلزات گرانبها، نقره با ۰.۷۳ درصد کاهش به ۲۹.۷۷ دلار رسید و پلاتین با ۰.۰۵ درصد افزایش به ۹۴۲.۵۱ دلار رسید.
انتهای پیام/۳۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا