اقتصاد جهان

قیمت جهانی طلا امروز 1403/06/12

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت طلا در نخستین ساعات معاملات روز دوشنبه در آسیا به زیر ۲۵۰۰ دلار رسید. افزایش ارزش دلار آمریکا بر قیمت طلا فشار وارد کرده است. اما کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در ماه سپتامبر می تواند از قیمت این فلز گرانبها حمایت کند.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۴۴ درصد کاهش به ۲۴۹۲ دلار و ۳۲ سنت رسید. قیمت طلا در بازار کامکس نیویورک با کاهش ۰.۱۰ درصدی به ۲۵۲۵ دلار رسید.
وزارت بازرگانی ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که شاخص مخارج مصرف شخصی در این کشور در ماه جولای ۰.۲ درصد افزایش یافته است که مطابق با انتظارات بازار است. این شاخص نسبت به سال قبل تغییر چندانی نداشته و ۲.۵ درصد است.

به گفته اقتصاددانان، این شاخص نشان می دهد که تورم دیگر دغدغه اصلی فدرال رزرو آمریکا نیست و تمرکز آن بر روی داده های بیکاری در این کشور است که می تواند میزان کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر را تعیین کند.
معامله گران اکنون ۷۰ درصد احتمال دارند که نرخ بهره در نشست سپتامبر بانک فدرال رزرو آمریکا ۲۵ واحد کاهش یابد و ۳۰ درصد احتمال کاهش ۵۰ واحدی وجود دارد.
کاهش نرخ بهره باعث کاهش هزینه های ذخیره سازی طلا به عنوان سرمایه غیر سودآور و افزایش تمایل به خرید آن می شود. هرچه کاهش نرخ بهره قوی تر باشد، قیمت طلا بیشتر حمایت می شود.
از سوی دیگر، سرمایه گذاران به دقت تحولات خاورمیانه را زیر نظر دارند. تشدید تنش ها در این منطقه باعث افزایش تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن و سود این فلز گرانبها خواهد شد.
اما نگرانی ها در مورد تقاضای فیزیکی طلا و ضعف اقتصاد چین، بزرگترین خریدار طلا در جهان، مانع از افزایش قابل توجه قیمت طلا می شود.
در میان سایر فلزات گرانبها، نقره با ۱.۴۵ درصد کاهش به ۲۸.۷۲ دلار رسید و پلاتین با ۰.۰۲ درصد کاهش به ۹۲۹.۶۱ دلار رسید.
انتهای پیام/۳۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا