اقتصاد جهان

قیمت جهانی طلا امروز 1403/06/24

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت طلا هر روز رکورد جدیدی را ثبت می کند و پیش بینی می شود به زودی به ۳۰۰۰ دلار در هر اونس برسد. تسهیل سیاست های پولی توسط بانک های مرکزی بزرگ جهان و انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از جمله دلایل افزایش قیمت طلا است.

قیمت هر اونس طلا با ۰.۷۷ درصد افزایش به ۲۵۷۷ دلار و ۷۰ سنت رسید. قیمت طلا در بازار کامکس نیویورک با ۱.۱۷ درصد افزایش به ۲۶۱۰ دلار و ۷۰ سنت رسید.

با افزایش سالانه ۲۴ درصدی، طلا بهترین عملکرد سالانه خود را از سال ۲۰۲۰ به ثبت رساند. تقاضا برای طلا به عنوان پناهگاه امن به دلیل بی ثباتی ژئوپلیتیکی و اقتصادی و همچنین خریدهای بالای بانک های مرکزی افزایش یافته است.

تحلیلگران انتظار دارند طلا تا اواسط سال ۲۰۲۵ به ۳۰۰۰ دلار در هر اونس و تا پایان سال جاری به ۲۶۰۰ دلار در هر اونس برسد. کاهش نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا، تقاضای بالای صندوق های قابل معامله در بورس و افزایش تقاضای فیزیکی برای این فلز گرانبها از جمله عوامل افزایش قیمت آن است.

با توجه به نشست فدرال رزرو ایالات متحده در ۱۸ سپتامبر، بازارها منتظر اولین کاهش نرخ بهره از سال ۲۰۲۰ هستند. کاهش نرخ بهره باعث کاهش هزینه های ذخیره سازی طلا به عنوان سرمایه غیر سودآور و افزایش تمایل به خرید آن می شود.

سرمایه گذاران در حال حاضر ۵۵ درصد احتمال دارد که نرخ بهره ۲۵ واحد پایه کاهش یابد و ۴۵ درصد احتمال دارد که نرخ بهره ۵۰ واحد کاهش یابد.
اگر نرخ بهره به ۵۰ واحد کاهش یابد، می توان انتظار داشت که طلا در کوتاه مدت به ۳۰۰۰ دلار برسد.

روز پنجشنبه، بانک مرکزی اروپا دومین کاهش نرخ بهره در سال جاری را اجرا کرد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۵ نوامبر همچنین می تواند قیمت طلا را افزایش دهد زیرا نوسانات بازار سرمایه گذاران را به استفاده از این فلز گرانبها به عنوان پناهگاه امن سوق می دهد.

در میان سایر فلزات گرانبها، نقره با ۳.۲۱ درصد افزایش به ۳۱.۷۰ دلار و پلاتین با ۱.۶۴ درصد افزایش به ۹۹۸.۷۰ دلار رسید.
انتهای پیام/۱۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا