اقتصاد جهان

قیمت جهانی طلا امروز 1403/07/30

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از بلومبرگ، قیمت طلا روز دوشنبه به رکورد جدیدی رسید. تقاضا برای این فلز گرانبهای امن با توجه به تنش‌های فزاینده در خاورمیانه و همچنین ابهامات ناشی از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده افزایش یافته است.

قیمت طلا امروز با ۰.۳۹ درصد افزایش به ۲۷۳۱ دلار و ۹۸ سنت در هر اونس رسید. قیمت طلا در بازار کامکس نیویورک با ۰.۵۶ درصد افزایش به ۲۷۴۵ دلار و ۳۰ سنت رسید.

بازارها بر ریسک های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه متمرکز هستند. رژیم صهیونیستی پس از حمله روز شنبه به خانه نتانیاهو، رئیس جمهور آمریکا، از حمله به ایران صحبت می کند. جو بایدن و دولت او خواهان از سرگیری مذاکرات آتش بس در منطقه هستند، اما بسیاری از مقامات رژیم صهیونیستی مخالف مذاکرات صلح هستند.

از سوی دیگر، نظرسنجی ها حاکی از انتخابات نزدیک دونالد ترامپ و کامالا هریس است. در چنین شرایطی، یعنی ریسک‌های ژئوپلیتیکی و بی‌ثباتی اقتصادی، سرمایه‌گذاران معمولاً به دنبال حمایت مطمئنی هستند که ارزش طلا را داشته باشد.

برخی از تحلیلگران پیش بینی می کنند قیمت طلا در سه ماهه پایانی سال ۲۰۲۵ به طور متوسط ​​۳۰۰۰ دلار در هر اونس باشد. روند کاهش نرخ بهره فدرال رزرو نیز باعث تضعیف دلار شده است. کاهش ارزش دلار، خرید طلا را برای دارندگان سایر ارزهای جهانی ارزان‌تر می‌کند.

قیمت طلا از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است و بهترین عملکرد را در بین سایر کالاها داشته است. مهم ترین عامل افزایش اخیر قیمت طلا، تسهیل سیاست های مالی توسط فدرال رزرو آمریکا بود. خرید بالای طلا توسط بانک های مرکزی نیز از قیمت این فلز گرانبها حمایت می کند.

در میان سایر فلزات گرانبها، نقره با ۳.۱۶ درصد افزایش به ۳۴.۲۸ سنت رسید. پلاتین با ۰.۷۴ درصد افزایش به ۱۰۲۲.۸۳ دلار معامله شد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا