اقتصاد جهان

قیمت جهانی طلا امروز 1403/08/02

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت طلا به رکورد جدیدی رسیده و ارزش دلار نیز افزایش یافته است. این امر باعث افزایش فشار بر ین و یورو خواهد شد.
قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۳۲ درصد کاهش به ۲۷۴۰ دلار و ۱۱ سنت رسید. قیمت طلا در بازار کامکس نیویورک با ۰.۲۴ درصد کاهش به ۲۷۵۳ دلار و ۲۰ سنت رسید. قیمت طلا روز گذشته به بالاترین حد خود یعنی ۲۷۴۸ دلار رسیده بود.

از طلا همیشه به عنوان یک پناهگاه امن در زمان بی ثباتی ژئوپلیتیکی و اقتصادی یاد می شود. قیمت این فلز گرانبها از ابتدای سال تاکنون بیش از ۳۳ درصد افزایش یافته و چندین بار رکوردهای جدیدی را به ثبت رسانده است. کاهش نرخ بهره توسط بانک های مرکزی نیز باعث افزایش تقاضا برای طلا به عنوان یک دارایی غیر انتفاعی شده است.

تحلیلگران بر این باورند که تنش های ژئوپلیتیکی عامل اصلی افزایش قیمت طلا باقی مانده است. دو هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، مبارزات انتخاباتی به اوج خود رسیده است و بی ثباتی سیاسی ناشی از آن عامل دیگری است که تمایل به خرید طلا را به عنوان یک سرمایه گذاری مطمئن افزایش می دهد.
برخی می گویند با تشدید تنش ها در خاورمیانه، قیمت طلا تا پایان سال جاری به ۳۰۰۰ دلار خواهد رسید.

معامله گران اکنون انتظار دارند که فدرال رزرو در نشست ماه آینده خود نرخ بهره را ۲۵ واحد کاهش دهد. فدرال رزرو در ماه سپتامبر با کاهش نرخ بهره به ۰.۵۰ درصد، سیاست های پولی را تسهیل کرد.
کاهش نرخ بهره باعث کاهش هزینه های ذخیره سازی طلا به عنوان سرمایه غیر سودآور و افزایش تمایل به خرید آن می شود.

انتظارات کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا باعث افزایش ارزش دلار در هفته های اخیر شده است. شاخص دلار در مقایسه با سایر همتایان خود به ۱۰۴.۷ رسید که بالاترین رقم از دوم آگوست تاکنون است.
در میان سایر فلزات گرانبها، نقره با ۰.۷۴ درصد کاهش به ۳۴.۷۸ دلار رسید و پلاتین با ۰.۳۶ درصد افزایش به ۱۰۳۵.۴۶ دلار رسید.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا