اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/09/10 |برنت 80 دلار و 60 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز جمعه بار دیگر کاهش یافت و در آستانه ورود به ششمین هفته متوالی کاهش قیمت قرار دارد. کاهش تولید توافق شده توسط ائتلاف اوپک پلاس کمتر از انتظار بازار بود.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۶ سنت معادل ۰.۳۲ کاهش به ۸۰ دلار و ۶۰ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۱ سنت کاهش یا ۰.۱۴ درصد به قیمت ۷۵ دلار و ۸۵ سنت معامله شد.
ائتلاف اوپک پلاس که بیش از ۴۰ درصد نفت جهان را تولید می کند، پس از کاهش قیمت نفت از اوج ۹۸ دلار در ماه سپتامبر، سیاست کاهش تولید را در پیش گرفته است. نگرانی در مورد ضعف اقتصاد جهانی در سال آینده و انتظارات از مازاد عرضه باعث کاهش قیمت نفت شده است.

عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای ائتلاف اوپک پلاس تصمیم گرفته‌اند تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز بیشتر از کاهش فعلی ۱.۳ میلیون بشکه‌ای تولید خود را کاهش دهند. نمایندگان این کشورها پیش از این برای کاهش تولید ۲ میلیون بشکه ای مذاکره کرده بودند.
بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس در یادداشتی با اشاره به احتمال کاهش عرضه نفت آمریکا و کاهش عرضه اوپک، پیش بینی خود از چشم انداز قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ را با وجود کاهش کمتر از حد انتظار در تولید اوپک پلاس تغییر نداد.
عربستان سعودی، روسیه، امارات متحده عربی، عراق، کویت، قزاقستان و الجزایر از جمله تولیدکنندگانی بودند که اعلام کردند با بهبود شرایط بازار، کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه ای در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ به تدریج کاهش خواهد یافت.
علاوه بر این، برزیل روز پنجشنبه اعلام کرد که سال آینده به ائتلاف اوپک پلاس خواهد پیوست. به این ترتیب بزرگترین کشور آمریکای جنوبی مشمول کاهش تولید این اتحاد نمی شود.
انتهای پیام/۶۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا