اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/09/17 |برنت 75 دلار و 21 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، به دلیل نگرانی از مازاد عرضه جهانی و ضعف تقاضا در چین، شاخص های نفت در آستانه هفتمین کاهش هفتگی قیمت قرار دارند. اما قیمت ها امروز جمعه پس از درخواست عربستان سعودی و روسیه اعضای اوپک پلاس برای پیوستن به طرح کاهش تولید افزایش یافت.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۱۶ سنت معادل ۱.۵۷ به ۷۵ دلار و ۲۱ سنت افزایش یافت. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۱.۱ سنت با ۱.۴۶ درصد افزایش به ۷۰.۳۵ سنت معامله شد.

قیمت این دو شاخص نفتی به پایین‌ترین سطح خود از خرداد ماه گذشته رسید که به عقیده بسیاری از معامله‌گران نشانه‌ای از مازاد عرضه در بازار است. هر دو نفت برنت و وست تگزاس اینترمدیت در شرایطی هستند که در آن قیمت آتی یک کالا بالاتر از قیمت نقدی پیش‌بینی شده توسط سرمایه‌گذاران است.

روز پنجشنبه، عربستان سعودی و روسیه، دو صادرکننده بزرگ نفت جهان، از دیگر اعضای اوپک پلاس خواستند به طرح کاهش تولید برای تقویت اقتصاد جهانی بپیوندند.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس در نشست هفته گذشته خود توافق کردند که تولید خود را به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ کاهش دهند.
اما به گفته تحلیلگران، علیرغم وعده های اعضای اوپک پلاس، تولید کل این ائتلاف از دسامبر ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۴ تنها ۳۵۰ هزار بشکه در روز کاهش می یابد و از ۳۸.۲۳ میلیون بشکه به ۳۷.۹۲ میلیون بشکه در روز می رسد.
برخی از کشورهای عضو اوپک پلاس به دلیل وابستگی به درآمدهای هیدروکربنی به تعهد خود برای کاهش تولید پایبند نیستند.
نفت برنت و نفت آمریکا در هفته گذشته به ترتیب ۴.۵ و ۴.۸ درصد کاهش قیمت داشتند که بیشترین کاهش قیمت در پنج هفته گذشته را رقم زد.
نگرانی در مورد اقتصاد چین و افزایش تولید نفت آمریکا نیز بر قیمت نفت فشار وارد کرده است.
داده های گمرک چین نشان می دهد که واردات نفت خام این کشور در ماه نوامبر نسبت به سال گذشته ۹ درصد کاهش یافته است. ذخایر بالای نفت در این کشور به دلیل ضعف شاخص های اقتصادی و کاهش سفارش نفت از پالایشگاه های مستقل، تقاضا را در این کشور کاهش داده است.
در هند، مصرف سوخت که در ماه گذشته به بالاترین سطح خود در چهار ماه گذشته رسید، در ماه نوامبر کاهش یافت.
آمارهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا در روز پنجشنبه نشان داد که تولید نفت این کشور به بیش از ۱۳ میلیون بشکه در روز رسیده است.
انتهای پیام/۹۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا