اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/09/24|برنت 77 دلار و 5 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، پیش بینی خوش بینانه آژانس بین المللی انرژی برای تقاضای نفت در سال آینده و کاهش ارزش دلار در روز جمعه قیمت نفت را افزایش داد. نفت در آستانه تجربه اولین افزایش هفتگی قیمت خود در دو ماه گذشته است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۴۴ سنت معادل ۰.۵۷ درصد افزایش به ۷۷ دلار و ۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۶۰ درصد افزایش به ۷۲ دلار و ۱ سنت، ۴۳ سنت معامله شد.

هر دو شاخص نفتی در هفته گذشته افزایش قیمت متعادلی را ثبت کردند.

اعلام فدرال رزرو آمریکا در اواسط هفته مبنی بر کاهش احتمالی نرخ بهره در سال آینده، از قیمت نفت حمایت کرده است.

اخباری مبنی بر اینکه فدرال رزرو افزایش نرخ های بهره را متوقف می کند و در سال ۲۰۲۴ آن را کاهش می دهد، باعث شد شاخص دلار در روز پنجشنبه به پایین ترین سطح خود در چهار ماه گذشته سقوط کند. کاهش ارزش دلار، خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای جهانی ارزان‌تر می‌کند.

اما بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه گفت که هزینه های استقراض برای مدتی در این سطوح بالا باقی خواهد ماند.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود اعلام کرد مصرف جهانی نفت در سال ۲۰۲۴ به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. این رقم ۱۳۰۰۰۰ بشکه در روز بیشتر از پیش بینی قبلی آژانس است و حاکی از بهبود چشم انداز تقاضا در ایالات متحده و کاهش قیمت نفت است.

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برای تقاضای نفت در سال آینده تقریباً کمتر از نیمی از پیش‌بینی اوپک است. اوپک رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ را ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز برآورد کرده است.

داده های ضعیف اقتصادی در چین، دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، در هفته های اخیر بر قیمت این کالا فشار آورده است. داده های اداره آمار چین در روز جمعه نشان داد که فعالیت پالایشی در این کشور در ماه نوامبر به پایین ترین سطح خود از ابتدای سال جاری تاکنون رسیده است.

انتهای پیام/۲۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا