اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/10/01 |برنت 80 دلار و 5 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، تنش های ادامه دار در خاورمیانه همچنان باعث افزایش قیمت نفت در پی حمله یمن به کشتی ها در دریای سرخ شده است. از سوی دیگر، تصمیم آنگولا برای خروج از اوپک تردیدهایی را در مورد تأثیر این گروه بر قیمت نفت ایجاد کرده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۶۶ سنت معادل ۰.۸۳ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۵ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۸۴ درصد افزایش به ۷۴ دلار و ۵۱ سنت، ۶۲ سنت معامله شد.
هر دو شاخص نفت برای دومین هفته متوالی بیش از ۴ درصد رشد کردند.
تحلیلگران انتظار دارند که قیمت نفت دوباره به دلیل درگیری های ژئوپلیتیکی و اجرای قریب الوقوع کاهش تولید اوپک افزایش یابد.

هر روز کشتی های بیشتری از ترس حمله یمن به حمایت از فلسطین از عبور از دریای سرخ خودداری می کنند. این حملات باعث اختلال در تجارت جهانی از طریق کانال سوئز شده است که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی را کنترل می کند.
Hopak Lieud آلمان و OOCL هنگ کنگ آخرین شرکت های کشتیرانی هستند که اعلام کرده اند در حال تغییر مسیر یا تعلیق دریانوردی در مسیر دریای سرخ هستند.
ایالات متحده روز سه شنبه عملیات چند ملیتی را برای حفاظت از تجارت در دریای سرخ آغاز کرد، اما یمن اعلام کرد به حملات خود ادامه خواهد داد.
تحلیلگران بر این باورند که تأثیر این حملات بر عرضه نفت تاکنون محدود بوده است زیرا بیشتر نفت خام خاورمیانه از طریق تنگه هرمز حمل می شود.
از سوی دیگر وزیر نفت آنگولا روز پنجشنبه اعلام کرد که عضویت در اوپک به نفع این کشور نیست. آنگولا قبلاً به تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای کاهش سهمیه تولید نفت خود برای سال ۲۰۲۴ اعتراض کرده است.
در ماه‌های اخیر، اوپک پلاس تلاش کرده تا با کاهش تولید، از قیمت نفت حمایت کند.
عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک پلاس که بیش از ۴۰ درصد از نفت جهان را تولید می کنند، توافق کرده اند تولید خود را به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در سه ماهه اول سال ۲۰۲۴ کاهش دهند.
انتهای پیام/۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا