اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/10/02 |برنت 79 دلار و 7 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در آستانه سال نو میلادی کاهش یافت و احتمال افزایش تولید نفت آنگولا پس از خروج از اوپک وجود دارد. اما داده‌های مثبت اقتصادی ایالات متحده و نگرانی‌ها در مورد حملات یمن به کشتی‌ها، قیمت نفت را در هفته گذشته افزایش داد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۲ سنت معادل ۰.۴۰ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۴۵ درصد کاهش به ۷۳ دلار و ۵۶ سنت با ۳۳ سنت معامله شد.
هر دو شاخص نفت در هفته گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافتند.
در خاورمیانه، شرکت های کشتیرانی بیشتری هر روز اعلام می کنند که کشتی های خود را از ترس حمله به یمن از دریای سرخ دور نگه می دارند.

شرکت های بزرگ Maersk و CMA CGM اعلام کرده اند که با توجه به تغییر مسیر حمل و نقل، هزینه های حمل و نقل را افزایش خواهند داد.
این حملات باعث اختلال در کشتیرانی از طریق کانال سوئز شده است که حدود ۱۲ درصد تجارت جهانی را حمل می کند.
به گفته تحلیلگران، علاوه بر اختلال در عرضه نفت، افزایش هزینه های حمل و نقل و بیمه نیز بر قیمت نفت تأثیر خواهد گذاشت.
از سوی دیگر، تصمیم آنگولا برای خروج از اوپک راه را برای پکن برای افزایش سرمایه گذاری در نفت و سایر بخش های این کشور باز می کند. آنگولا حدود ۱.۱ میلیون بشکه نفت در روز تولید می کند.
اما تحلیلگران بر این باورند که با وجود سرمایه گذاری چین در آنگولا، افزایش تولید نفت این کشور زمان زیادی طول خواهد کشید. بنابراین، حمله یمن به کشتی‌ها در دریای سرخ و داده‌های تورم آمریکا از قیمت نفت حمایت خواهد کرد.
در همین حال، سخنگوی وزارت نفت عراق گفت که کشورش از توافق اوپک پلاس حمایت می کند و به کاهش تولید داوطلبانه این ائتلاف پایبند خواهد بود.
در ایالات متحده، کاهش تورم باعث افزایش خوش بینی نسبت به کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در سال آینده شده است. کاهش نرخ بهره هزینه های استقراض مصرف کنندگان را کاهش می دهد و منجر به رشد اقتصادی و افزایش تقاضای نفت می شود.
علاوه بر این، شاخص دلار به پایین ترین سطح خود از ماه جولای رسیده است و خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای جهانی ارزان تر کرده است.
انتهای پیام/۵۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا