اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/11/02 |برنت 78 دلار و 57 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در نخستین ساعات معاملات روز دوشنبه کاهش یافت. مشکلات اقتصادی همچنان بر چشم انداز تقاضای جهانی نفت تأثیر می گذارد و بر نگرانی های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه و حمله به پایانه صادرات سوخت در روسیه غلبه می کند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲ سنت معادل ۰.۰۳ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۵۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۲۷ درصد کاهش به ۷۳ دلار و ۲۱ سنت با ۲۰ سنت معامله شد.

اوکراین مدعی است که یک پایانه صادرات سوخت روسیه را هدف قرار داده است. شرکت نفت روسیه نواتک روز یکشنبه اعلام کرد که مجبور است بخشی از فعالیت های خود در پایانه دریای بالتیک را به دلیل آتش سوزی به حالت تعلیق درآورد.
در خاورمیانه، جنگ غزه شدت گرفته و آمریکا موشک ضد کشتی دیگری را که در شرف شلیک یمن بود در خلیج عدن منهدم کرده است.
حملات یمن به کشتی ها در دریای سرخ و خلیج عدن، تجارت جهانی را مختل کرده است. بازارهای نفت خام اروپا و آفریقا با کمبود مواجه هستند و قیمت قراردادهای یک ماهه نفت برنت گرانتر از قراردادهای شش ماهه است و اختلاف آنها به ۱۹۹ سنت دلار رسیده است که بالاترین قیمت از نوامبر است.
آخرین پیش بینی های آژانس بین المللی انرژی، اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده و اوپک برای تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ بین ۱.۲۴ تا ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز متغیر است. با این حال، هر سه این سازمان انتظار دارند رشد تقاضا در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد.
تعداد چاه های نفت فعال در ایالات متحده در هفته گذشته با دو حلقه کاهش به ۴۹۷ حلقه رسید که کمترین تعداد از اواسط نوامبر است.
انتهای پیام/۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا