اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/11/13 |برنت 79 دلار و 10 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، پس از تصمیم ائتلاف اوپک پلاس برای حفظ سیاست فعلی تولید، قیمت نفت در اولین ساعت معاملات روز جمعه افزایش یافت. اما هر دو شاخص نفت در آستانه افت هفتگی قیمت در میان گزارش های تایید نشده از آتش بس بین رژیم صهیونیستی و حماس قرار دارند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۰ سنت معادل ۰.۵۱ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۱۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۳ سنت یا ۰.۴۵ درصد افزایش با ۷۴ دلار و ۱۵ سنت معامله شد.
دو منبع اوپک پلاس روز پنجشنبه گفتند که این ائتلاف سیاست تولید خود را بدون تغییر رها کرده است و در ماه مارس در مورد تمدید کاهش تولید داوطلبانه تصمیم خواهد گرفت.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس تولید خود را در سه ماهه اول سال جاری ۲.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دادند.

از سوی دیگر، تصمیم فدرال رزرو آمریکا مبنی بر حفظ نرخ بهره در محدوده ۵.۲۵ تا ۵.۵۰ درصد از قیمت نفت حمایت کرده است. جروم پاول، رئیس این بانک گفت که افزایش نرخ به پایان رسیده و در ماه های آینده کاهش خواهد یافت.
کاهش نرخ بهره هزینه های استقراض مصرف کنندگان را کاهش می دهد و منجر به رشد اقتصادی و افزایش تقاضای نفت می شود.
اما هر دو شاخص نفتی در آستانه کاهش قیمت هفتگی ۵ درصدی قرار دارند. گزارش های تایید نشده از آتش بس قریب الوقوع بین اسرائیل و حماس باعث شد قیمت نفت در روز پنجشنبه بیش از ۲ درصد کاهش یابد.
برخلاف نظر بازار در مورد اختلال جدی در عرضه نفت، نفتکش های روسی به فعالیت خود در دریای سرخ ادامه می دهند و مورد حمله یمن قرار نگرفته اند.
یمن روز پنجشنبه اعلام کرد که نیروی دریایی این کشور به یک کشتی تجاری بریتانیایی در دریای سرخ حمله کرده است.
انتهای پیام/۷۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا