اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/11/16 |برنت 77 دلار و 53 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، در بحبوحه تلاش های مستمر برای دستیابی به آتش بس در جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس، قیمت نفت تقریباً تثبیت شده است. از سوی دیگر، آمریکا اعلام کرده است که قصد دارد حملات جدیدی را علیه گروه های مورد حمایت ایران انجام دهد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۶ درصد افزایش به ۷۷ دلار و ۵۳ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۱ سنت یا ۰.۱۵ درصد افزایش به قیمت ۷۲ دلار و ۳۹ سنت معامله شد.

هر دو شاخص نفتی در هفته گذشته شاهد کاهش حدود ۷ درصدی قیمت ها بودند. انتشار آمارهای بهتر از حد انتظار مشاغل آمریکا در روز جمعه، قیمت نفت را ۲ درصد کاهش داد. این اطلاعات احتمال کاهش زودهنگام نرخ بهره توسط فدرال رزرو را کاهش می دهد.
با این حال، مذاکرات برای آتش بس در غزه ادامه دارد. اما سرمایه گذاران نگران افزایش درگیری در خاورمیانه به دنبال حملات هوایی آمریکا در عراق و سوریه هستند.

آمریکا همچنین به حملات خود به یمن ادامه می دهد. حمله یمن به کشتی ها در دریای سرخ به مقصد فلسطین اشغالی، تجارت جهانی را مختل کرده است، اما تأثیر عمده ای بر عرضه نفت نداشته است.
تحلیلگران معتقدند با توجه به اینکه آمریکا از حملات مستقیم به ایران خودداری می کند، آتش بس میان رژیم صهیونیستی و حماس ممکن است تاثیر ماندگارتری داشته باشد و تنش ها را در خاورمیانه کاهش دهد. انتظار می رود قیمت نفت زیر ۸۰ دلار در هر بشکه باقی بماند.
وزارت دادگستری ایالات متحده روز جمعه یک شبکه حمل و نقل نفتی را که گفته می شود تامین مالی سپاه پاسداران ایران را تامین می کند، جریمه کرد.
۵۲۰ هزار بشکه نفت ایران که در یک نفتکش در دریای زرد به مقصد چین لنگر انداخته بود، کشف و ضبط شد.
ایران در سال ۲۰۲۳ بین ۱.۲ تا ۱.۶ میلیون بشکه نفت خام در روز صادر خواهد کرد که معادل ۱ تا ۱.۵ درصد عرضه جهانی نفت است.
انتهای پیام/۸۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا