اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/12/01 |برنت 83 دلار و 47 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در نخستین ساعات معاملات روز سه شنبه در آسیا تغییر چندانی نداشت و به بالاترین سطح خود در سه هفته گذشته نزدیک شد. تنش در خاورمیانه و افزایش تقاضا در چین از قیمت نفت حمایت کرده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۹ سنت معادل ۰.۱۱ درصد کاهش به ۸۳ دلار و ۴۷ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۳۹ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۵۰ سنت با ۳۱ سنت معامله شد.
کاهش حجم معاملات به دلیل تعطیلات روز رئیس جمهور آمریکا، قیمت نفت را پایین نگه داشته است. نگرانی های تقاضا همچنین تاثیر تنش های ژئوپلیتیکی جاری در خاورمیانه را خنثی می کند.

یمن همچنان خطوط کشتیرانی در دریای سرخ و تنگه باب المندب را تهدید می کند. حداقل چهار کشتی دیگر از ابتدای هفته مورد حمله پهپادها و موشک های یمنی قرار گرفته اند. یکی از این کشتی ها که با نام انگلستان ثبت شده در دریای عدن غرق می شود. یمن اعلام کرده است که در حمایت از مردم غزه به حمله به کشتی هایی که عازم فلسطین اشغالی هستند، ادامه خواهد داد.
از سوی دیگر، نشانه های افزایش تقاضا در چین از قیمت نفت حمایت می کند. درآمد گردشگری در چین ۴۷.۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت و در تعطیلات سال نوی چین که روز شنبه به پایان رسید، به سطوح بالاتری نسبت به قبل از بحران کرونا رسید.
اما هیچ یک از این عوامل نمی تواند تاثیر نگرانی های تقاضا را به طور کامل خنثی کند. هفته گذشته آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود را برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴ کاهش داد.
این آژانس انتظار دارد انرژی های تجدیدپذیر جایگزین سوخت های فسیلی شود.
انتهای پیام/۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا