اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/12/11 |برنت 82 دلار و 19 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، در حالی که بازارها منتظر تصمیم ائتلاف اوپک پلاس درباره عرضه نفت در سه ماهه دوم سال هستند، قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت و در آستانه افزایش هفتگی قرار دارد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۸ سنت معادل ۰.۳۴ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۱۹ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت با ۲۲ سنت یا ۰.۲۸ درصد افزایش با ۷۸ دلار و ۴۸ سنت معامله شد.
نفت خام آمریکا برای افزایش هفتگی ۲.۵ درصدی آماده است، در حالی که برنت در حدود قیمت هفته گذشته معامله می شود. قیمت نفت برنت سه هفته است که بالای ۸۰ دلار در هر بشکه بوده است.
تحلیلگران انتظار دارند که ادامه برنامه کاهش تولید اوپک پلاس در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ بر حساسیت بازار تأثیر بگذارد، به ویژه در شرایطی که انتظار می رود تقاضا ضعیف باقی بماند.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در این ماه ۶۲.۴۲ میلیون بشکه در روز تولید کرد که ۹۰ هزار بشکه در روز نسبت به ژانویه افزایش داشت. تولید نفت لیبی نسبت به ماه قبل ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
انتظار می رود تصمیم برای کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس در هفته اول ماه مارس اعلام شود.
ادامه کاهش تولید داوطلبانه در عربستان سعودی ممکن است قیمت نفت را بالای ۸۰ دلار در هر بشکه نگه دارد.
از سوی دیگر، انتشار داده های اقتصادی آمریکا نیز از قیمت نفت حمایت کرد. شاخص هزینه های مصرف شخصی، محبوب ترین شاخص فدرال رزرو برای تعیین نرخ بهره، نشان داد که تورم در ایالات متحده در ژانویه مطابق با انتظارات اقتصاددانان است. به این ترتیب احتمال شروع روند کاهش نرخ از خرداد افزایش می یابد.
اما داده های شاخص مدیران خرید فوریه در چین، بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، از افزایش قیمت نفت جلوگیری می کند.
تولید کارخانه در چین در ماه فوریه برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت و فشار بر سیاستمداران در پکن برای معرفی محرک های بیشتر افزایش یافت.
انتهای پیام/۴۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا