اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/12/15 |برنت 82 دلار و 63 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز سه شنبه کاهش یافت. به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، وعده چین برای متحول کردن اقتصاد خود در مواجهه با رشد ضعیف نتوانسته است سرمایه گذاران نگران کاهش مصرف نفت را تحت تاثیر قرار دهد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۷ سنت معادل ۰.۲۱ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۶۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۳۷ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۴۵ سنت با ۲۹ سنت معامله شد.
چین قول داده است که مدل رشد اقتصادی خود را تغییر دهد و ظرفیت مازاد صنعتی را کاهش دهد. این کشور هدف رشد اقتصادی خود را در سال جاری حدود ۵ درصد اعلام کرده است که مشابه هدف سال گذشته و دقیقا مطابق با انتظارات تحلیلگران است.
دستیابی به این هدف باعث بهبود مصرف سوخت می شود. اما تحلیلگران می گویند که دستیابی به رشد ۵ درصدی در سال جاری سخت تر از سال ۲۰۲۳ خواهد بود.

چین همچنین در گزارش رسمی نشست کنگره ملی اعلام کرد که اکتشاف و توسعه منابع نفت و گاز طبیعی را گسترش خواهد داد، اما در عین حال متعهد شد که کنترل مصرف سوخت فسیلی را تشدید کند.
در حالی که نگرانی ها در مورد چشم انداز تقاضا در چین قیمت ها را کاهش داد، نگرانی های عرضه ناشی از کاهش تولید از سوی بزرگترین تولیدکنندگان جهان و همچنین تنش های ژئوپلیتیکی ناشی از جنگ بین رژیم صهیونیستی و حماس، از قیمت نفت حمایت کرد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس روز یکشنبه کاهش تولید داوطلبانه خود را به میزان ۲.۲ میلیون بشکه در سه ماهه دوم سال جاری تمدید کردند که باعث افزایش قیمت نفت در بحبوحه نگرانی ها از رشد اقتصادی و تولید جهانی شد. سهم افزایش یافت خارج از این ائتلاف افزایش یابد.
بازار نفت فیزیکی اکنون محدودتر شده است. در حالی که تنش‌ها در خاورمیانه تأثیر مستقیمی بر عرضه‌ها نداشته است، تحولات در دریای سرخ منجر به طولانی‌تر شدن زمان حمل و نقل شده است زیرا نفت‌کش‌ها تلاش می‌کنند از این منطقه اجتناب کنند.
از سوی دیگر، انتظار می رود ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به اول مارس حدود ۲.۶ میلیون بشکه افزایش یابد.
انتهای پیام/۵۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا