اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/12/19 |برنت 82 دلار و 8 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، نگرانی های بازار نسبت به تقاضای ضعیف در چین قیمت نفت را با وجود تمدید کاهش تولید از سوی اوپک پلاس حدود ۱ درصد کاهش داده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۸۸ سنت معادل ۱.۰۶ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۸ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۱۷ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۱ سنت، ۹۲ سنت معامله شد.
نفت برنت هفته گذشته ۱.۸ درصد و نفت آمریکا ۲.۵ درصد کاهش یافت.
در حالی که کاهش تولید اوپک و کندی رشد صادرات روسیه به دلیل تحریم ها عرضه را محدود کرده است، تقاضای ضعیف در چین همچنان بر قیمت نفت تأثیر می گذارد.

در اوایل هفته گذشته، چین هدف رشد اقتصادی خود را در حدود ۵ درصد در سال جاری اعلام کرد. با این حال، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که این رقم بدون ارائه محرک های مالی بیشتر بسیار خوش بینانه است.
واردات نفت خام چین در دو ماه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت، اما نسبت به دو ماه قبل کمتر بود که نشان دهنده کاهش خرید نفت توسط بزرگترین خریدار نفت جهان است.
در سمت عرضه، اعضای ائتلاف اوپک پلاس به رهبری عربستان سعودی و روسیه روز یکشنبه توافق کردند که برنامه کاهش تولید داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه ای خود را در سه ماهه دوم سال جاری ادامه دهند. این تصمیم در بحبوحه نگرانی ها در مورد رشد اقتصاد جهانی و افزایش تولید تولیدکنندگان خارج از این گروه، از قیمت نفت حمایت کرده است.
داده های ریستاد انرژی نشان می دهد که تولید نفت اوپک پلاس در ماه فوریه ۲۱۲ بشکه در روز نسبت به ماه قبل افزایش یافته است.
در همین حال، شرکت‌های انرژی ایالات متحده تعداد چاه‌های نفت خود را – اولین نشانه از تولید آینده این کشور – با دو حلقه افزایش دادند و به ۵۰۴ رساندند که پایین‌ترین میزان از ۲۳ فوریه است.
بازارهای نفت منتظر نشانه هایی از کاهش احتمالی نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا و بانک مرکزی اروپا هستند. با بهبود رشد اقتصادی، نرخ بهره پایین‌تر، تقاضا برای نفت را افزایش می‌دهد.
انتهای پیام/۵۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا