اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1402/12/28 |برنت 85 دلار و 64 سنت

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در نخستین ساعات معاملات روز دوشنبه در آسیا افزایش یافت. قیمت نفت هفته گذشته به دلیل نگرانی از کمبود عرضه در پی حملات بیشتر به زیرساخت های انرژی روسیه حدود ۴ درصد افزایش یافت.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۳۰ سنت معادل ۰.۳۵ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۶۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۴۳ درصد افزایش به ۸۱ دلار و ۳۹ سنت با ۳۵ سنت معامله شد.
به گفته واندانا هاری، بنیانگذار موسسه تحلیل بازار نفت واندا اینسایت، حمله به پالایشگاه های روسیه در هفته گذشته قیمت نفت را بین ۲ تا ۳ دلار در هر بشکه افزایش داد که در اوایل این هفته نیز چنین بود. اما نفت منتظر نشانه های جدیدی از تغییرات بعدی قیمت است.

حملات اخیر به زیرساخت های انرژی روسیه منجر به آتش سوزی در پالایشگاه اسلاویانسک شد که سالانه ۸.۵ میلیون تن نفت، معادل ۱۷۰۰۰۰ بشکه در روز پالایش می کند.
تحلیلگران می گویند این حملات حدود ۷ درصد از ظرفیت پالایشی روسیه را در سه ماهه اول سال جاری فلج کرد. این مجتمع های پالایشی انواع مختلف نفت خام را به بازارهای مختلف از جمله چین و هندوستان پردازش و صادر می کنند.
در خاورمیانه، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روز یکشنبه اعلام کرد که به حملات خود به رفح که بیش از یک میلیون آواره غزه به آنجا پناهنده شده اند، ادامه خواهد داد. اولاف شولتز نخست وزیر آلمان گفت که این رویکرد رژیم صهیونیستی مذاکرات صلح را دشوارتر می کند.
سرمایه گذاران منتظر نتیجه نشست دو روزه فدرال رزرو در هفته جاری هستند که در روز چهارشنبه به پایان می رسد و می تواند در مورد زمان کاهش نرخ بهره تصمیم گیری کند.
انتظار می رود فدرال رزرو در این ماه نرخ بهره را ثابت نگه دارد، اما احتمال کاهش نرخ بهره از ژوئن افزایش یافته است.
نرخ‌های بهره پایین‌تر، تقاضا را در آمریکا، بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان، افزایش می‌دهد و از قیمت نفت حمایت می‌کند.
هر دو شاخص نفت در هفته گذشته افزایش قیمت داشتند. گزارش آژانس بین المللی انرژی درباره افزایش تقاضا برای نفت در سال جاری باعث افزایش قیمت نفت شد.
انتهای پیام/۲۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا