اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/01/06 |برنت 85 دلار و 93 سنت شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در نخستین ساعات معاملات روز دوشنبه به دلیل نگرانی از محدود شدن عرضه جهانی به دلیل تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و روسیه و اوکراین افزایش یافت. در همین حال، کاهش تعداد چاه های نفت در ایالات متحده از قیمت نفت حمایت می کند.
قیمت هر بشکه نفت برنت در دریای شمال امروز با ۵۰ سنت معادل ۰.۵۹ درصد افزایش به ۸۵ دلار و ۹۳ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۶۶ درصد افزایش به ۸۱ دلار و ۱۶ سنت، ۵۳ سنت معامله شد.
هر دو شاخص نفت در هفته گذشته یک درصد کاهش یافتند. افزایش ارزش دلار مانع از افزایش قیمت نفت شد.
تحلیلگران بر این باورند که تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی، افزایش حملات به تأسیسات انرژی در روسیه و اوکراین و کمرنگ شدن امیدها برای آتش‌بس در خاورمیانه نگرانی‌ها را در مورد عرضه جهانی نفت افزایش داده است.

این در حالی است که تعداد چاه های نفت در آمریکا که نشانه اولیه تولید آینده این کشور بود، در هفته گذشته به شدت کاهش یافت و به ۵۰۹ حلقه رسید.
دو روز پس از حمله هوایی به سیستم انرژی اوکراین، مسکو ۵۷ حمله موشکی و پهپادی انجام داد که برخی از آنها علیه کی‌یف بود. این حملات به دنبال حملات اوکراین به زیرساخت های نفتی روسیه صورت گرفت که حداقل هفت پالایشگاه در این کشور را در این ماه هدف قرار دادند.

اختلال در پالایشگاه های نفت در روسیه بر بازارهای سوخت فشار آورده و تقاضا برای عرضه نفت خام را افزایش داده است. حدود ۱۲ درصد از کل ظرفیت پردازش نفت روسیه تحت تأثیر این حملات قرار گرفت.
از سوی دیگر، پالایشگاه های هندی از پذیرش نفت روسیه که توسط نفتکش های تحریم شده Saucomfront حمل می شود، خودداری می کنند، که این امر بر عرضه جهانی نفت تأثیر گذاشته است.
در خاورمیانه، رژیم صهیونیستی روز یکشنبه دو بیمارستان دیگر در غزه را محاصره کرد و به اعضای تیم های پزشکی این بیمارستان ها حمله کرد.
آنتونی بلکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه در گفتگو با نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که حمله به شهر رفح در نوار غزه خطر انزوای بین المللی این رژیم را به دنبال دارد.
انتهای پیام/۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا