اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/01/13|برنت 87 دلار و 26 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت روز دوشنبه به دلیل انتظارات برای ادامه کاهش عرضه توسط ائتلاف اوپک پلاس، حمله به زیرساخت های انرژی روسیه و بهبود داده های تولید چین و حمایت از چشم انداز تقاضا در این کشور افزایش یافت.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۶ سنت معادل ۰.۳۰ درصد افزایش به ۸۷ دلار و ۲۶ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۳۴ افزایش به قیمت ۸۳ دلار و ۴۵ سنت با ۲۸ سنت معامله شد.

انتظار می رود حجم معاملات در روز دوشنبه محدود شود زیرا بازارهای چندین کشور هنوز برای تعطیلات عید پاک بسته هستند.

هر دو شاخص نفتی سومین افزایش قیمت ماهانه خود را در پایان اسفندماه ثبت کردند. قیمت نفت برنت از اواسط ماه گذشته به بالای ۸۵ دلار در هر بشکه رسیده است. انتظار می‌رود اوپک و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس کاهش تولید خود را تا پایان ژوئن تمدید کنند، که می‌تواند عرضه نفت نیمکره شمالی را در تابستان محدود کند.

الکساندر نواک معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه گفت که شرکت های نفتی این کشور بر کاهش تولید در سه ماهه دوم سال جاری برای رقابت با سایر کشورهای عضو پلاس تمرکز خواهند کرد.

حملات پهپادهای اوکراین به زیرساخت های انرژی روسیه به چندین پالایشگاه این کشور آسیب رسانده و انتظار می رود منجر به کاهش صادرات سوخت روسیه شود.

در نتیجه این حملات، حدود یک میلیون بشکه در روز از ظرفیت فرآوری نفت خام روسیه تعطیل شده است و به صادرات نفت با سولفور بالا لطمه می زند. این نوع نفت روسی در پالایشگاه های چین و هند فرآوری می شود.

بر اساس گزارش بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس، تقاضای نفت در اروپا بیش از حد انتظار بود و در ماه فوریه نسبت به سال گذشته ۱۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت. این بانک انتظار داشت تقاضا در سال ۲۰۲۴ به میزان ۲۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یابد. ب

به نظر می رسد تقاضای بالا در اروپا، کاهش رشد عرضه آمریکا و همچنین احتمال تمدید برنامه کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سال ۲۰۲۴ بر خطر کاهش تقاضا در چین غلبه کرده است.

اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده اعلام کرد تولید نفت خام در این کشور، بزرگترین تولیدکننده جهان، در ماه فوریه نسبت به اوج خود در دسامبر به دلیل هوای سرد ۶ درصد کاهش یافت.

تحلیلگران انتظار دارند که این عوامل باعث شود میانگین قیمت نفت خام برنت در سه ماهه پایانی سال جاری حدود ۸۳ دلار در هر بشکه باشد.

تولید کارخانه در چین در ماه مارس برای اولین بار در شش ماه گذشته افزایش یافت و تقاضای نفت در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان را افزایش داد و از قیمت نفت حمایت کرد.

سرمایه گذاران همچنین در حال مشاهده داده های اقتصادی ایالات متحده برای نشانه هایی از کاهش نرخ بهره فدرال رزرو هستند که می تواند از رشد اقتصادی جهانی و تقاضای نفت حمایت کند.

انتهای پیام/۴۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا