اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/01/17 |برنت 90 دلار و 92 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در آستانه ثبت دومین افزایش قیمت هفتگی متوالی است. تنش های ژئوپلیتیکی در اروپا و خاورمیانه، نگرانی در مورد کمبود عرضه و خوش بینی در مورد افزایش تقاضای جهانی سوخت به دلیل بهبود اقتصاد جهانی از قیمت نفت حمایت کرده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۷ سنت معادل ۰.۳۰ درصد افزایش به ۹۰ دلار و ۹۲ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹ سنت یا ۰.۱۰ درصد افزایش به قیمت ۸۶ دلار و ۶۸ سنت معامله شد.
هر دو شاخص نفتی در روز پنجشنبه به بالاترین قیمت خود از اکتبر رسیدند.
نفت برنت و نفت آمریکا هفته گذشته بیش از ۴ درصد افزایش یافت. وعده ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ اوپک برای انتقام گرفتن از رژیم صهیونیستی به خاطر حمله این رژیم به سفارت ایران در سوریه، قیمت نفت را برای دومین هفته متوالی افزایش داد.

تداوم حملات پهپادهای اوکراینی به پالایشگاه های روسیه بیش از ۱۵ درصد از ظرفیت پالایشی این کشور را فلج کرده و به تولید سوخت آسیب رسانده است.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به رهبری روسیه در ائتلاف اوپک پلاس، این هفته به سیاست های تولید نفت خود پایبند بودند و برخی از کشورهای عضو را برای افزایش تعهد خود به طرح کاهش تولید تحت فشار قرار دادند.
بنابراین انتظار می رود تولید نفت اوپک پلاس در سه ماهه دوم سال جاری دوباره کاهش یابد.
عرضه نفت خام سنگین جهانی در حال حاضر به دلیل کاهش صادرات از مکزیک و امارات متحده عربی کاهش یافته است.
در همین حال، تحلیلگران بانک سرمایه گذاری جی پی مورگان می گویند رشد تقاضای جهانی نفت ۱.۴ میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال جاری بوده است.
به گفته این تحلیلگران، کل مصرف جهانی نفت در ماه مارس به طور متوسط ​​۱۰۱.۲ میلیون بشکه در روز بوده که ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر از برآوردهای قبلی است.
سرمایه گذاران مشتاقانه منتظر گزارش اشتغال امروز ایالات متحده در ماه مارس هستند که سرنخ های بیشتری در مورد سلامت اقتصاد و سیاست پولی این کشور ارائه می دهد.
انتهای پیام/۴۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا