اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/01/20 |برنت 89 دلار و 81 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت روز دوشنبه بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش یافت و به زیر ۹۰ دلار رسید. این امر پس از تنش‌زدایی در خاورمیانه به دنبال عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب نوار غزه و تعهد این کشور به مذاکرات بیشتر درباره آتش‌بس احتمالی صورت گرفت.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با یک دلار و ۳۶ سنت معادل ۱.۴۹ درصد کاهش به ۸۹ دلار و ۸۱ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۴۳ درصد کاهش به ۸۵.۶۷ سنت آمریکا با ۱.۲۴ سنت معامله می شود.
تحلیلگران معتقدند دلیل اصلی کاهش قیمت نفت، عقب نشینی رژیم صهیونیستی از جنوب نوار غزه در واکنش به افزایش فشارهای بین المللی برای کاهش تنش در پی حمله هفته گذشته به سفارت ایران در سوریه بود.

رژیم صهیونیستی و حماس گروه هایی را برای انجام مذاکرات جدید آتش بس در آستانه عید سعید فطر به مصر اعزام کرده اند. این اقدام باعث کاهش تنش ها در خاورمیانه شد که به دلیل نگرانی ها در مورد اختلالات عرضه، قیمت نفت را در هفته گذشته بیش از ۴ درصد افزایش داد.
وزیر دفاع رژیم صهیونیستی روز یکشنبه گفت: این رژیم پس از تهدید ایران به انتقام شهادت فرماندهانش در اول آوریل، آماده مقابله با هر سناریویی است.
عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، قیمت رسمی گریدهای نفت خام خود را به آسیا افزایش داده است.
تحلیلگران بانک سرمایه گذاری گلدمن ساکس بر این باورند که در بهترین حالت، اگر تقاضا در این سطوح بالا باقی بماند، خطرات ژئوپلیتیک دیگری تهدیدی برای عرضه نفت نیست و اوپک پلاس تولید را در سه ماهه سوم افزایش می دهد و قیمت نفت زیر ۱۰۰ دلار در هر بشکه باقی می ماند.
تعداد دکل‌های حفاری در ایالات متحده در هفته گذشته با دو افزایش به ۵۸ دستگاه رسید، در حالی که تعداد دکل‌های حفاری در این کشور به ۱۱۰ دستگاه کاهش یافت که پایین‌ترین میزان از ژانویه ۲۰۲۲ است.
از سوی دیگر انتشار گزارش اشتغال در آمریکا بهتر از حد انتظار، زمان احتمالی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در این کشور را به تعویق انداخته است.
سرمایه گذاران در حال حاضر منتظر اطلاعات شاخص قیمت مصرف کننده در ایالات متحده و چین هستند که قرار است این هفته منتشر شود، که سرنخ های بیشتری در مورد سیاست های نرخ بهره و وضعیت اقتصاد دو مصرف کننده عمده نفت ارائه می دهد.
انتهای پیام/۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا