اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/03/05 |برنت 82 دلار و 12 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در روز جمعه حدود ۱ درصد افزایش یافت، اما نگرانی ها در مورد ادامه سیاست های نرخ بهره بالا در آمریکا تقاضا برای سوخت را کاهش داده و نفت را در آستانه کاهش هفتگی قیمت قرار داده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۷۶ سنت معادل ۰.۹۳ درصد افزایش به ۸۲ دلار و ۱۲ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۱۱ درصد افزایش به ۷۷ دلار و ۷۲ سنت، ۸۵ سنت معامله شد.

قیمت نفت خام برنت روز پنجشنبه به پایین‌ترین سطح خود از ۷ فوریه و قیمت نفت آمریکا به پایین‌ترین سطح خود از ۲۳ فوریه تاکنون رسید.

نفت برنت در هفته گذشته ۲.۱ درصد و نفت آمریکا ۲.۸ درصد کاهش داشته است. این چهارمین هفته متوالی است که قیمت نفت کاهش می یابد.

نگرانی ها در مورد سیاست نرخ بهره فدرال رزرو و افزایش ذخایر نفت خام آمریکا بر حساسیت بازار تاثیر گذاشته است.

جزئیات آخرین نشست فدرال رزرو که در روز چهارشنبه منتشر شد نشان داد که سیاست گذاران این بانک مطمئن نیستند که نرخ های بهره به اندازه کافی برای مهار تورم بالا باشد. برخی از مسئولان بر این باورند که در صورت افزایش مجدد تورم، نرخ سود بالاتر از این سطح خواهد بود.

با این حال، جرم پاول، رئیس فدرال رزرو و سایر سیاست گذاران بر این باورند که احتمال افزایش مجدد نرخ بهره بسیار اندک است.

افزایش نرخ بهره باعث افزایش هزینه های استقراض، کاهش فعالیت اقتصادی و کاهش تقاضا برای نفت می شود.

از سوی دیگر، تحلیلگران بانک سرمایه گذاری مورگان استنلی انتظار دارند مصرف نفت در سال جاری ۱.۵ میلیون بشکه افزایش یابد.

به نظر می رسد افزایش تقاضای جهانی کاهش تقاضای بنزین در ایالات متحده را جبران کرده است.

در همین حال، بازار منتظر نتیجه نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس است که قرار است در دوم ژوئن برگزار شود. اعضای این ائتلاف در مورد تمدید قرارداد کاهش تولید به میزان ۲.۲ میلیون بشکه تصمیم خواهند گرفت. پیش بینی می شود این طرح حداقل تا پایان شهریورماه تمدید شود.
انتهای پیام/۴۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا