اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/03/18 |برنت 80 دلار و 7 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت روز جمعه افزایش یافت. به نظر می رسد که عربستان سعودی و روسیه، اعضای ائتلاف اوپک پلاس، آماده توقف توافق به منظور کاهش یا حتی افزایش تولید هستند. اما نفت در آستانه سومین کاهش هفتگی قیمت خود است.
قیمت هر بشکه نفت برنت در دریای شمال امروز با ۲۰ سنت معادل ۰.۲۵ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۷ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) با ۲۴ سنت یا ۰.۳۲ درصد افزایش با ۷۵ دلار و ۷۹ سنت معامله شد.
تحلیلگران انتظار دارند قیمت نفت در حدود ۷۶ تا ۸۰ دلار در هر بشکه باقی بماند.

پس از آنکه روسیه و عربستان سعودی قول کاهش بیشتر تولید را دادند، قیمت نفت روز پنجشنبه افزایش یافت. اما تحلیلگران نتیجه نشست اوپک پلاس را افزایش عرضه نفت می دانند که قیمت آن را کاهش می دهد.
سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش توافق کردند که کاهش تولید خود را تا پایان سال ۲۰۲۵ ادامه دهند. اما هشت کشوری که داوطلبانه تولید خود را کاهش داده بودند، اجازه یافتند به تدریج تولید را افزایش دهند.
عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز پنجشنبه گفت که اوپک پلاس می تواند کاهش تولید داوطلبانه را متوقف کند و عرضه نفت را با توجه به شرایط بازار افزایش دهد.
الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه با اشاره به اینکه نشست هفته گذشته اوپک پلاس سوء تفاهم شده است، گفت: ما آماده ایم به سرعت به بی ثباتی بازار پاسخ دهیم.
بانک مرکزی اروپا روز پنجشنبه برای اولین بار از سال ۲۰۱۹ نرخ بهره را کاهش داد و تحلیلگران اکنون انتظار دارند که فدرال رزرو آمریکا نیز از این روند پیروی کند. کاهش نرخ بهره باعث افزایش تقاضا برای نفت می شود.
لیست حقوق و دستمزد غیرکشاورزی ایالات متحده امروز منتشر خواهد شد و می تواند سرنخ های بیشتری در مورد سیاست پولی فدرال رزرو در سال جاری ارائه دهد.
با این حال، داده های رسمی نشان می دهد که چین، بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، در ماه می ۴۶.۹۷ میلیون تن نفت وارد کرده است.
انتهای پیام/۶۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا