اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/03/28 |برنت 82 دلار و 35 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، قیمت نفت در نخستین ساعات معاملات روز دوشنبه در آسیا کاهش یافت. تقاضای ضعیف مصرف کنندگان در ایالات متحده و افزایش تولید نفت خام در چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، از جمله عوامل کاهش قیمت نفت بودند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۷ سنت معادل ۰.۳۳ درصد کاهش به ۸۲ دلار و ۳۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۳۳ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۱۹ سنت با ۲۶ سنت معامله شد.
این کاهش قیمت در حالی اتفاق افتاد که نظرسنجی‌ها نشان داد خوش‌بینی مصرف‌کنندگان آمریکایی به اقتصاد به پایین‌ترین حد در هفت ماه گذشته رسیده است. خانواده های آمریکایی نگران وضعیت مالی شخصی و تورم خود هستند.
اما هر دو شاخص نفت در هفته گذشته حدود ۴ درصد افزایش یافتند که بزرگترین افزایش هفتگی قیمت از نظر درصدی از آوریل و نشانه ای از تقاضای قوی برای سوخت است.

تحلیلگران می گویند پیش بینی تقاضای بالای نفت از سوی اوپک پلاس و آژانس بین المللی انرژی در سال جاری باعث افزایش قیمت نفت در هفته گذشته شد.
در همین حال، داده های اداره آمار چین نشان داد که تولید نفت خام این کشور در ماه می ۰.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته و به ۱۸.۱۵ میلیون تن رسیده است.
چین از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۹.۱ میلیون تن نفت تولید کرده است که ۱.۸ میلیون تن بیشتر از سال گذشته است. پالایش نفت خام چین در ماه می ۱.۸ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافت و به ۶۰.۵۲ میلیون تن رسید. تولید پالایش نفت چین از ابتدای سال به ۳۰۱.۷۷ میلیون تن رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۰.۳ درصد افزایش داشته است.
تولید صنعتی در چین در ماه مه کمتر از حد انتظار بود و ضعف در بخش املاک و مستغلات همچنان ادامه دارد. به این ترتیب، پکن تحت فشار شدید برای تحریک رشد اقتصادی قرار دارد.
از نظر ژئوپلیتیکی، نگرانی ها در مورد گسترش جنگ در خاورمیانه افزایش یافته است. رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تشدید آتش از لبنان به سرزمین های اشغالی منجر به تشدید جدی جنگ خواهد شد.
بازارها در مراکز اقتصادی سنگاپور و برخی دیگر از کشورهای منطقه در روزهای دوشنبه تعطیل هستند.
انتهای پیام/۲۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا