اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/04/02 |برنت 85 دلار و 24 سنت شد

به گزارش خبرگزاری ایران تحلیل به نقل از رویترز، نگرانی از رشد تقاضای جهانی به دلیل افزایش ارزش دلار و اخبار منفی اقتصادی از نقاط مختلف جهان باعث شد قیمت نفت خام در روز جمعه حدود یک درصد کاهش یابد.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۴۷ سنت معادل ۰.۵۵ کاهش به ۸۵ دلار و ۲۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۶۹ درصد کاهش به ۸۰ دلار و ۷۳ سنت با ۵۶ سنت معامله شد.
این کاهش قیمت با وجود نشانه هایی از بهبود تقاضای نفت در ایالات متحده و کاهش ذخایر سوخت در این کشور صورت گرفت که قیمت نفت را در روز پنجشنبه به بالاترین سطح خود در هفته گذشته رساند.
هر دو شاخص نفت در هفته گذشته حدود ۳ درصد افزایش یافتند.
شاخص دلار به بالاترین سطح خود در هفت هفته گذشته رسیده است و خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای جهانی گرانتر کرده است.

فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ به شدت افزایش داده است تا تورم را مهار کند. افزایش نرخ بهره باعث افزایش هزینه های استقراض برای مصرف کنندگان و مشاغل، کاهش رشد اقتصادی و کاهش تقاضا برای نفت می شود.
در آمریکا، بزرگترین مصرف کننده نفت جهان، فعالیت های تجاری در ماه ژوئن به بالاترین سطح خود در ۲۶ ماه گذشته رسید و امیدها به کاهش قریب الوقوع نرخ بهره را افزایش داد.
اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز پنجشنبه اعلام کرد تولید فرآورده های نفتی در این کشور که نشانگر تقاضای نفت است، در هفته گذشته ۱.۹ میلیون بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۱.۱ میلیون بشکه در روز رسید.
پالایشگاه های هند در ماه می ۱.۳ درصد بیشتر از سال گذشته نفت خام تولید کردند. سهم صادرات نفت روسیه به هند، سومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، افزایش یافته است.
اما رشد تجارت در منطقه یورو در این ماه کاهش یافت و تقاضا برای نفت برای اولین بار از فوریه کاهش یافت.
چین به عنوان دومین مصرف کننده بزرگ نفت جهان، هشدار داده است که افزایش تنش ها با اتحادیه اروپا بر سر واردات خودروهای برقی می تواند منجر به جنگ تجاری شود.
در همین حال، تنش های ژئوپلیتیکی مسائل را پیچیده تر کرده است. اوکراین اعلام کرد که چهار پالایشگاه نفت روسیه را هدف قرار داده است.
تنش ها در جنوب لبنان ادامه دارد و احتمال جنگ همه جانبه وجود دارد.
انتهای پیام/۳۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا