اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/05/16 |برنت 77 دلار و 29 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت نفت روز سه شنبه بیش از یک دلار در هر بشکه افزایش یافت. نگرانی ها در مورد تشدید درگیری ها در خاورمیانه و تأثیر آن بر عرضه نفت، ترس از رکود در اقتصاد ایالات متحده و تقاضای ضعیف در بزرگترین مصرف کننده نفت جهان از بین رفته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۹۹ سنت معادل ۱.۳۰ درصد افزایش به ۷۷ دلار و ۲۹ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱.۶۶ درصد افزایش به ۷۴.۱۵ سنت آمریکا با ۱.۲۱ سنت معامله می شود.
هر دو شاخص نفت در روز دوشنبه پس از سقوط بازارهای سهام جهانی حدود ۱ درصد کاهش یافتند. اما نگرانی از حمله تلافی جویانه ایران به رژیم صهیونیستی به دلیل کشته شدن رهبر حماس در تهران و گسترش جنگ در خاورمیانه، کاهش قیمت نفت را محدود کرد.

تحلیلگران بر این باورند که افزایش ترس از گسترش درگیری ها در خاورمیانه به موج جدیدی از خرید نفت منجر شده است. بازارها تا حد زیادی از حمله ایران به رژیم صهیونیستی اطمینان دارند و تمرکز بر شدت این حمله است. اگر درگیری تشدید شود، قیمت نفت افزایش خواهد یافت، اما اگر در کوتاه مدت مهار شود، افزایش قیمت نفت مانند ماه آوریل محدود خواهد شد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که از کشورهای دیگر خواسته شده است به ایران بگویند که تشدید درگیری در منطقه به نفع این کشور نیست. آنتونی بلینکن این را لحظه ای حساس برای منطقه می داند.
در حمله روز دوشنبه به مقر نظامی این کشور در عراق حداقل پنج آمریکایی کشته شدند. مشخص نیست که آیا این حمله با تهدیدات ایران مرتبط است یا خیر.
در سمت عرضه، صادرات نفت از ونزوئلا عضو اوپک در ماه جولای کاهش یافت. تاسیسات فرآوری نفت کشور با قطعی برق، کاهش عرضه نفت خام از بزرگترین منطقه تولیدکننده کشور و تاخیر در بارگیری محموله مواجه هستند.
انتهای پیام/۶۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا