اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/05/20|برنت 79 دلار و 66 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت نفت روز جمعه با افزایش هفتگی ۳.۵ درصدی افزایش یافت. داده های مثبت اقتصادی ایالات متحده و اعلام فدرال رزرو مبنی بر کاهش نرخ بهره در ماه سپتامبر نگرانی های تقاضا را کاهش داده است و نگرانی ها از درگیری در خاورمیانه بر نگرانی ها در مورد عرضه نفت افزوده است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۰ سنت معادل ۰.۶۳ درصد افزایش به ۷۹ دلار و ۶۶ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۸۵ درصد افزایش به ۷۶ دلار و ۸۴ سنت با ۶۵ سنت معامله شد.
نفت برنت هفته گذشته بیش از ۳.۵ درصد و نفت آمریکا بیش از ۴ درصد افزایش یافت.
تحلیلگران بر این باورند که تنش های ژئوپلیتیک همچنان عامل مثبتی در تعیین قیمت نفت است و ترس از رکود اقتصادی حداقل در حال حاضر فروکش کرده است.

بسیاری از سیاستگذاران فدرال رزرو روز پنجشنبه گفتند که تورم به اندازه کافی کاهش یافته است تا شروع به کاهش نرخ بهره کند. کاهش شدیدتر از حد انتظار در مطالبات بیکاری در ایالات متحده، ترس از رکود اقتصادی را کاهش داده و از قیمت نفت حمایت کرده است.
گزارش اداره آمار چین مبنی بر افزایش بیش از حد انتظار شاخص قیمت مصرف کننده در این کشور نیز یکی از عوامل افزایش قیمت نفت بود.
برخی از تحلیلگران بر این باورند که تنش های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه که نگرانی از گسترش درگیری ها و اختلال در عرضه نفت در منطقه را افزایش داده است، یکی از دلایل افزایش قیمت نفت بوده است.
کشته شدن اعضای ارشد حماس و حزب الله در هفته گذشته، احتمال حمله موشکی تلافی جویانه ایران به رژیم صهیونیستی را افزایش داده و نگرانی ها را در مورد اختلال در عرضه نفت در بزرگترین منطقه تولیدکننده جهان افزایش داده است.
حملات یمن به کشتی های رژیم صهیونیستی در حمایت از مردم فلسطین ادامه دارد.
رهبران آمریکا، مصر و قطر روز پنجشنبه از حماس و رژیم صهیونیستی خواستند در ۱۵ اوت برای نهایی کردن آتش بس در غزه و آزادی گروگان ها مذاکره کنند.
جنگ روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد.
در همین حال، شاخص دلار ۰.۳۶ درصد کاهش یافت و خرید نفت را برای دارندگان سایر ارزهای جهانی ارزان‌تر کرد.
لیبی در میدان نفتی شراره وضعیت اضطراری اعلام کرده و کاهش تدریجی تولید در این میدان را به دلیل اعتراضات اعلام کرده و بیش از هر زمان دیگری از قیمت نفت حمایت می کند.
انتهای پیام/۶

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا