اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/05/23 |برنت 81 دلار و 75 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت نفت در اولین ساعت معاملات روز سه شنبه کاهش یافت و روند ۵ روز متوالی افزایش را متوقف کرد. پس از کاهش پیش‌بینی اوپک برای رشد تقاضای نفت در سال ۲۰۲۴، بازارها دوباره بر نگرانی‌ها در مورد تقاضا متمرکز شدند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۵ سنت معادل ۰.۶۷ درصد کاهش به ۸۱ دلار و ۷۵ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۵۷ درصد کاهش به ۷۹ دلار و ۶۰ سنت با ۴۶ سنت معامله شد. نفت برنت روز دوشنبه بیش از ۳ درصد و نفت آمریکا بیش از ۴ درصد افزایش یافت.

کاهش پیش‌بینی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۴، چالشی را که اوپک پلاس در افزایش تولید از اکتبر با آن مواجه است، نشان می‌دهد. این اولین بار از جولای ۲۰۲۳ است که اوپک پیش بینی تقاضای جهانی خود را کاهش می دهد، احتمالاً به دلیل تقاضای ضعیف در چین به دلیل مصرف کمتر سوخت و بحران مسکن.

تحلیلگران انتظار دارند هر گونه نشانه ای از خطرات اقتصادی بر قیمت نفت تاثیر بگذارد، زیرا اوپک پلاس پیش بینی تقاضای نفت خود را در آستانه افزایش تولید از اکتبر کاهش می دهد. در همین حال، سرمایه گذاران نیز تنش های ژئوپلیتیکی را زیر نظر دارند. درگیری در خاورمیانه تشدید شده و آمریکا در حال آماده شدن برای حمله به ایران علیه رژیم صهیونیستی است. هرگونه حمله از سوی ایران باعث اختلال در عرضه جهانی نفت خام و افزایش قیمت خواهد شد.

بازارها همچنین منتظر گزارش شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در روز چهارشنبه هستند که جهت گیری سیاست های پولی بانک مرکزی این کشور را تعیین می کند. بازارهای مالی انتظار دارند که فدرال رزرو در ماه سپتامبر نرخ بهره را بین ۲۵ تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

انتهای پیام/۱۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا