اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/06/09 |برنت 80 دلار و 17 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، در حالی که سرمایه گذاران تحولات خاورمیانه را بررسی می کنند، قیمت نفت در اولین ساعت معاملات روز جمعه افزایش یافت. اما نشانه های ضعف تقاضا مانع از افزایش بیش از حد قیمت نفت می شود.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۲۳ سنت معادل ۰.۲۹ درصد افزایش به ۸۰ دلار و ۱۷ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۲ سنت، ۰.۲۹ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۱۳ سنت معامله شد.
هر دو شاخص نفت در روز پنجشنبه به دلیل نگرانی های عرضه بیش از ۱ درصد افزایش یافتند. قیمت نفت برنت در هفته گذشته ۱.۵ درصد و نفت آمریکا ۱.۷ درصد افزایش یافت.

تحلیلگران بر این باورند که نگرانی ها در مورد تعلیق محموله های نفت لیبی و قصد عراق برای کاهش تولید می تواند عرضه جهانی نفت را کاهش دهد.
از سوی دیگر، چشم انداز تیره اقتصاد چین به عنوان بزرگترین واردکننده نفت خام جهان، نگرانی ها در مورد کاهش تقاضای نفت را افزایش می دهد.
ناآرامی های سیاسی در لیبی باعث شد بیش از نیمی از تولید نفت این کشور، معادل حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز، در روز پنجشنبه کاهش یابد و صادرات در بسیاری از بنادر متوقف شود.
شرکت مشاوره انرژی راپیدان انرژی انتظار دارد کاهش تولید لیبی احتمالا به ۹۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون بشکه در روز برسد و برای چند هفته ادامه یابد.
در همین حال، تولید نفت عراق از سهمیه توافق اوپک پلاس فراتر رفته و انتظار می‌رود تولید این کشور در ماه‌های آینده کاهش یابد.
عراق قصد دارد در ماه آینده تولید خود را به ۳.۸۵ تا ۳.۹ میلیون بشکه در روز کاهش دهد.
انتظار می رود قیمت نفت خام برنت و نفت خام آمریکا در ماه اوت به ترتیب ۰.۷ و ۲.۳ درصد کاهش یابد که دومین کاهش قیمت ماهانه متوالی برای این شاخص های نفتی است.
تحلیلگران معتقدند که اوپک چاره ای جز به تعویق انداختن افزایش تولید خود ندارد. سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس قصد دارند به تدریج تولید خود را از اکتبر افزایش دهند و کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه ای را تا سپتامبر ۲۰۲۵ به صفر برسانند.
انتهای پیام/۳۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا