اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/06/10 |برنت 78 دلار و 80 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز جمعه کاهش یافت. سرمایه گذاران در حال بررسی احتمال افزایش عرضه نفت اوپک پلاس در ماه اکتبر هستند و همچنین شاهد کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در ماه آینده هستند.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال با یک دلار و ۱۴ سنت معادل ۱.۴۳ درصد کاهش به ۷۸ دلار و ۸۰ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳.۱۱ درصد کاهش به ۷۳.۵۵ سنت آمریکا با ۲.۳۶ سنت معامله می شود.

به گفته شش منبع اوپک پلاس، این ائتلاف افزایش تولید برنامه ریزی شده خود را در اکتبر اجرا خواهد کرد. کاهش تولید نفت لیبی و وعده برخی از اعضا برای جبران مازاد تولید در ماه آینده، تأثیر ضعف تقاضا را خنثی خواهد کرد.

از سوی دیگر، داده‌های جدید اقتصادی آمریکا نشان می‌دهد که هزینه‌های مصرف‌کننده در این کشور در ماه ژوئیه افزایش چشمگیری داشته است و احتمال کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه آینده را کاهش می‌دهد. کاهش نرخ بهره باعث تحریک رشد اقتصادی و افزایش تقاضا برای نفت می شود.

در جای دیگر، شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که بسته شدن میدان های نفتی اخیر، تولید نفت این کشور را ۶۳ درصد کاهش داده است. درگیری بین گروه های شرقی و غربی در لیبی ادامه دارد.

راپیدان انرژی انتظار دارد کاهش تولید لیبی بین ۹۰۰۰۰۰ تا ۱ میلیون بشکه در روز باشد و چند هفته طول بکشد.

دولت شرق لیبی روز دوشنبه اعلام کرد که تمام میادین نفتی این کشور را می بندد. به این ترتیب تولید و صادرات نفت متوقف شد و در پنجم مردادماه قیمت نفت به بالاترین میزان خود در دو هفته گذشته رسید.

همچنین انتظار می رود که عرضه نفت عراق در ماه آینده کاهش یابد. این کشور که بر اساس توافق اوپک پلاس از سهمیه تولید خود فراتر رفته، قول پیوستن به این توافق را داده است.
عراق قصد دارد در ماه آینده تولید خود را ۳.۸۵ میلیون بشکه در روز به ۳.۹ میلیون بشکه کاهش دهد.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا