اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/06/12 |برنت 76 دلار و 34 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، روند کاهش قیمت نفت روز دوشنبه ادامه یافت. سرمایه گذاران در حال بررسی برنامه اوپک برای افزایش تولید نفت از ماه اکتبر و همچنین کاهش شدید تولید نفت لیبی در بحبوحه تقاضای ضعیف در چین و ایالات متحده، بزرگترین مصرف کنندگان نفت در جهان هستند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۵۹ سنت معادل ۰.۷۷ کاهش به ۷۶ دلار و ۳۴ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۷۳ درصد کاهش به ۷۳ دلار و ۱ سنت، ۵۴ سنت معامله شد.
نفت برنت و نفت آمریکا در هفته گذشته به ترتیب ۰.۳ و ۱.۷ درصد کاهش یافتند.

به گفته شش منبع اوپک پلاس، این ائتلاف برنامه خود برای افزایش تولید را از اکتبر اجرا خواهد کرد.
هشت عضو ائتلاف اوپک پلاس در ماه اکتبر تولید خود را ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهند داد. این اقدام بخشی از برنامه این گروه برای معکوس کردن کاهش تولید ۲.۲ میلیون بشکه ای است. برنامه های باقی مانده ائتلاف برای کاهش تولید تا پایان سال ۲۰۲۵ باقی خواهد ماند.
در لیبی، شرکت نفت خلیج عربی تولید تا ۱۲۰۰۰۰ بشکه در روز را برای پاسخگویی به تقاضای داخلی از سر گرفته است. اما صادرات نفت این کشور همچنان متوقف است. بیشتر میادین نفتی لیبی به دلیل اختلافات سیاسی بسته شده است.
قیمت نفت برنت و آمریکا در دو ماه گذشته کاهش یافته است. دلیل اصلی این امر نگرانی در مورد اقتصاد چین و ایالات متحده است که بر مشکل اختلال عرضه در لیبی و تشدید تنش ها در خاورمیانه غلبه کرده است.
تولید کارخانه در چین در ماه اوت به پایین ترین حد در شش ماه گذشته رسید. قیمت‌های کارخانه‌ای کاهش یافته است و صاحبان کارخانه‌ها در تلاش هستند تا سفارش‌های جدید را به دست آورند.
در ایالات متحده، رشد مصرف نفت در ماه ژوئن کاهش یافت و به پایین‌ترین سطح فصلی خود از زمان همه‌گیری ویروس کرونا رسید.
تحلیلگران معتقدند که اگر اوپک قصد دارد قیمت نفت را به بالاتر از این سطح برساند، باید برنامه افزایش تولید خود را به تعویق بیاندازد.
انتهای پیام/۳۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا