اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/07/06 |برنت 71 دلار و 45 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت نفت روز جمعه برای سومین روز متوالی کاهش یافت. سرمایه گذاران بر انتظارات افزایش عرضه نفت از سوی لیبی و سایر صادرکنندگان اوپک پلاس متمرکز هستند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۱۵ سنت معادل ۰.۲۱ درصد کاهش به ۷۱ دلار و ۴۵ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۳ سنت کاهش یا ۰.۱۹ درصد به قیمت ۶۷ دلار و ۵۴ سنت معامله شد.
نفت برنت در هفته گذشته حدود ۴.۶ درصد و نفت آمریکا ۶.۶ درصد از ارزش خود را از دست داده اند.

طرف‌های رقیب که برای کنترل بانک مرکزی لیبی رقابت می‌کنند، روز پنجشنبه توافق‌نامه‌ای را برای پایان دادن به مناقشه امضا کردند. این درگیری تولید و صادرات نفت لیبی را به شدت محدود کرده بود. صادرات نفت این کشور از بیش از یک میلیون بشکه در روز در ماه گذشته به ۴۰۰ هزار بشکه در روز در این ماه کاهش یافته است. این قرارداد روزانه ۵۰۰ هزار بشکه از عرضه نفت لیبی را به بازار خواهد آورد.

علاوه بر این، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس در حال حاضر تولید خود را ۵.۸۶ میلیون بشکه در روز کاهش می دهند. با این حال، آنها قصد دارند تولید خود را در ماه سپتامبر ۱۸۰ هزار بشکه در روز افزایش دهند.
برخی رسانه ها گزارش داده اند که عربستان سعودی هدف نفتی ۱۰۰ دلاری خود را برای به دست آوردن مجدد سهم بازار خود رها کرده است که منجر به کاهش ۳ درصدی قیمت نفت در روز گذشته شده است.
عربستان سعودی بارها اعلام کرده است که هدف مشخصی برای قیمت نفت ندارد و بسیاری از منابع اوپک می گویند تصمیم این کشور برای افزایش تولید در ماه دسامبر نشان دهنده تغییر قابل توجهی در سیاست فعلی نیست.
همه این رویدادها نشان می دهد که بازارهای نفت نسبت به تعادل جهانی در سال ۲۰۲۵ و اقدامات آتی اوپک پلاس محتاط هستند.
انتهای پیام/۳۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا