اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/07/13 |برنت 77 دلار و 53 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، قیمت نفت در معاملات روز جمعه تغییر محسوسی نداشت اما در آستانه افزایش قابل توجه هفتگی قرار دارد. سرمایه گذاران در حال بررسی گسترش جنگ در خاورمیانه و قطع جریان نفت در آن منطقه هستند.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۹ سنت معادل ۰.۱۲ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۵۳ سنت رسید. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۱۱ درصد کاهش به ۷۳ دلار و ۶۳ سنت با ۸ سنت معامله شد.
هر دو شاخص نفتی در آستانه ۸ درصد افزایش قیمت هفتگی قرار دارند.
افزایش نگرانی‌ها در مورد احتمال اختلال در عرضه نفت در خاورمیانه و همچنین خوش‌بینی نسبت به تأثیر مثبت محرک‌های اقتصادی اخیر چین و افزایش تقاضا در این کشور، تا حدی به نفع بازار نفت بوده است.

تحلیلگران انتظار دارند که با وجود افزایش خطر تشدید جنگ در خاورمیانه، تأثیر اختلال در عرضه نفت در آن منطقه محدود خواهد بود.
با توجه به اینکه خاورمیانه یک سوم ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد، احتمال حمله مستقیم رژیم صهیونیستی به تاسیسات نفتی ایران بسیار اندک است.
به گفته تحلیلگران، حمله به تاسیسات نفتی ایران باعث خشم بیشتر شرکای بین المللی رژیم صهیونیستی خواهد شد و تاثیر عمده ای بر درآمد ایران نخواهد داشت، بلکه تنها واکنش این کشور را تقویت خواهد کرد.
ظرفیت تولید مازاد اوپک تا حدودی نگرانی ها در مورد اختلالات عرضه و افزایش قیمت نفت را کاهش داده است.
شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که درگیری ها بر سر رهبری بانک مرکزی این کشور حل شده و میادین نفتی و پایانه های صادراتی آن بازگشایی خواهند شد. به این ترتیب بحرانی که تولید نفت این کشور را به شدت کاهش داده بود پایان می یابد.
ایران و لیبی هر دو عضو اوپک هستند. علیرغم تحریم های آمریکا، ایران در سال ۲۰۲۳ روزانه ۴ میلیون بشکه نفت تولید کرد و تولید نفت لیبی در سال گذشته به ۱.۳ میلیون بشکه در روز رسید.
انتهای پیام/۴۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا