اقتصاد جهان

قیمت جهانی نفت امروز 1403/07/16 |برنت 77 دلار و 71 سنت شد

به گزارش خبرگزاری افق میهن به نقل از رویترز، افزایش تهدید جنگ گسترده در خاورمیانه باعث شد تا نفت برنت بیشترین افزایش هفتگی قیمت خود را در سال گذشته تجربه کند، اما قیمت نفت در معاملات امروز کاهش یافته است.
قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۳۴ سنت معادل ۰.۴۴ درصد کاهش به ۷۷ دلار و ۷۱ سنت رسید. نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۰.۳۴ درصد کاهش به ۷۴ دلار و ۱۳ سنت با ۲۵ سنت معامله شد.
نفت برنت در هفته گذشته بیش از ۸ درصد افزایش یافت که بزرگترین افزایش هفتگی قیمت آن از ژانویه ۲۰۲۳ بوده است.
تحلیلگران انتظار دارند با توجه به احتمال اقدام تلافی جویانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، قیمت نفت همچنان در حال افزایش باشد. تنش های ژئوپلیتیکی در حال حاضر اساساً تحولات بازار را شکل می دهند.
رژیم صهیونیستی روز یکشنبه به تلافی سالگرد حمله حماس در ۷ اکتبر سال گذشته، اهداف حزب الله لبنان و نوار غزه را بمباران کرد. وزیر دفاع رژیم صهیونیستی همچنین گفت: راه های متعددی برای مقابله با حمله ایران وجود دارد.

هفته گذشته ایران برای جبران حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به لبنان و غزه چندین حمله موشکی به سرزمین های اشغالی انجام داد.
پلیس اسرائیل در نخستین ساعات روز دوشنبه اعلام کرد که راکت های حزب الله به حیفا، سومین شهر بزرگ این رژیم، اصابت کرده است.
اما با وجود افزایش قیمت نفت در هفته گذشته، تأثیر این جنگ بر عرضه نفت زیاد نبوده است.
تحلیلگران بر این باورند که احتمال حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات نفتی ایران بسیار کم است زیرا این اقدام شرکای بین المللی این رژیم را خشمگین می کند. علاوه بر این، اخلال در درآمدهای نفتی ایران آسیب چندانی به آن کشور وارد نمی کند و تنها واکنش شدیدتری را در پی خواهد داشت.
اوپک و متحدانش، از جمله روسیه و قزاقستان، میلیون‌ها بشکه ظرفیت اضافی دارند، زیرا آنها سال‌ها تولید خود را کاهش داده‌اند تا از بازار نفت در میان تقاضای ضعیف جهانی حمایت کنند.
اگر رژیم صهیونیستی به تاسیسات نفتی ایران حمله کند، اوپک و متحدانش می توانند کمبود نفت ایران را جبران کنند. اما اگر ایران به تلافی این اقدام به تاسیسات نفتی همسایگانش حمله کند، اوضاع فرق می کند.
اعضای اوپک پلاس در آخرین نشست خود در ۲ اکتبر تصمیم گرفتند سیاست تولید نفت خود را بدون تغییر نگه دارند و تولید خود را از دسامبر افزایش دهند.
انتهای پیام/۵۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا