فناوری

قیمت خودروهای داخلی در 1403 با فرمول جدید چقدر خواهد شد؟+جدول

به گزارش اختاز نیوز، روزنامه دنیای اختاز نوشت: این فرمول در صورت اجرای صحیح می تواند ایران خودرو و سایپا را از ضرر نجات دهد. خودروسازان بزرگ کشور در صورت های مالی خود زیان انباشته ۱۷۴ هزار میلیارد تومانی تا پایان آذرماه امسال را گزارش کرده اند و زیان ۹ ماهه امسال آنها نیز به ۲۸ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اگرچه مدل مطلوب خودروسازان برای قیمت گذاری محصولاتشان سپردن قیمت به سیستم عرضه و تقاضا (آزادسازی قیمت) است، اما فعلا بنا به دلایل اقتصادی و اجتماعی، سیاست گذار تحت فشار نیست. از اجرای آن

از بعد اجتماعی نیز به دلیل حساسیت بالای افکار عمومی نسبت به قیمت خودرو، سیاست گذار جرات لازم و کافی برای تصویب قیمت دستوری را ندارد. اگرچه «آزادسازی قیمت» دو بار در دهه گذشته آزمایش شد، اما سیاستگذار به سرعت از موضع خود عقب نشینی کرد و دوباره از سیاست اجباری استفاده شد. در حال حاضر این سیاست ادامه دارد اما وزارت دفاع به صراحت اعلام کرده که با این روش قیمت گذاری موافق نیست و ثانیاً فرمول قیمت گذاری نیز تغییر کرده است.

عباس علی آبادی که از اواخر خرداد ماه سال جاری سکان وزارت ایمنی را در دست گرفت، بارها اعلام کرده بود که این وزارتخانه نمی خواهد قیمت گمرکی خودروها را تعیین کند و حتی به آزادسازی نیز اشاره کرده است. این در حالی است که خبری از انتشار قیمت خودرو نیست و حتی طرح فروش ۱۲۰ هزار دستگاهی از مازاد محصولات خودروسازان در بازار بایگانی شده است. در این طرح خودروسازان در صورتی که حداقل ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو مازاد بر تعهدات خود در سامانه یکپارچه تولید کنند، آن را در حاشیه بازار (با قیمتی معادل پنج درصد زیر قیمت بازار آزاد) به فروش خواهند رساند. این طرح فعلا بایگانی شده و بعید است حداقل تا انتخابات شورای اسلامی اجرایی شود اسفند در ماه جاری اجرا می شود.

این طرح علاوه بر «تغییر فرمول قیمت گذاری» یکی از راهکارهایی است که چندی پیش این سیاستمدار برای بهبود وضعیت نقدینگی خودروسازان بزرگ و همچنین پرداخت بخشی از مطالبات قطعه سازان تصمیم گرفت. در جلسه ای که ابتدای آذرماه سال جاری بین مسئولان وزارت دفاع، خودروسازان و قطعه سازان برگزار شد، طرفین در خصوص اجرای اقداماتی از جمله آزادسازی اوراق، فروش خودروهای مازاد بر بازار به توافق رسیدند. در حاشیه. بازار و تغییر فرمول قیمت گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا