اخبار اقتصاد ایران

قیمت دام زنده و گوشت در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی :: افق میهن

مدیرعامل اتحادیه دام سبک مرکزی کشور از ثبات بازار گوشت گوسفندی خبر داد و از قیمت لاشه دام سبک زنده و گوسفند در کشتارگاه در ایام محرم خبر داد.

به گزارش افق میهن، افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه دام سبک مرکزی کشور در خصوص قیمت گوشت گوسفند و گوسفند زنده در ایام محرم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: اکنون قیمت دام سبک زنده به ازای هر واحد دام سبک حدود ۳۲۰ هزار تومان است. کیلو و لاشه گوسفند در کشتارگاه حدود ۶۵۰ هزار تومان است. هر کیلو قیمت دارد.

وی افزود: فرا رسیدن ایام محرم تقاضا و سپس قیمت را اندکی تحریک می کند، اما این تحریک قیمت تا پایان دهه اول محرم ادامه خواهد داشت و پس از این دهه قیمت ها به ثبات فعلی بازمی گردد، البته زیرا کاهش قدرت خرید مردم باعث کاهش تقاضا برای دام زنده می شود. در ماه محرم افزایش قیمت از کیلویی ۱۰ هزار تومان بیشتر نمی شود.

صدر قاضی در تشریح وضعیت تولید دام سبک در کشور گفت: عرضه و تقاضا در بازار متعادل است. امسال مراتع غنی است و دامداران دام های خود را به شکل نابالغ با وزن کم ذبح نمی کنند و صبر می کنند تا وزن آنها کامل شود بنابراین امسال شاهد افزایش میانگین وزن لاشه خواهیم بود و افزایش وزن لاشه، کاهش جمعیت دام نیز تا حدی جبران خواهد شد. خواهد بود

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام کشور خاطرنشان کرد: تامین نهاده های دامی نیز در شرایط عادی است، البته دامدار بابت نهاده هایی که خریداری می کند ماهیانه حداقل بین ۲.۵ تا ۳ درصد هزینه پرداخت می کند و هنوز دولت تامین نکرده است. شرایطی که دامدار بتواند از حداقل قیمت به نهاده دسترسی داشته باشد.

وی درباره واردات دام و تاثیر آن بر تولید داخلی گفت: واردات دام نمی تواند سیاست درستی برای تقویت تولیدات دامی باشد زیرا دام در حلقه میانی زنجیره تولید دام قرار دارد و واردات آن منجر به حذف گله مولد می شود. در ابتدای زنجیره این نه تنها دام سبک نیست، بلکه دام سنگین نیز که اکنون از پاکستان و جاهای دیگر وارد می شود، برای تولیدکنندگان گاو شیری مشکل ساز شده و این امر موجب افزایش قیمت گوشت گوساله تولید داخل می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا