طلا و ارز

قیمت دلار امروز اول دی ۱۴۰۲ / استراتژی سیاست‌گذار در مورد بازار ارز تغییر می‌کند؟

به گزارش ایران تحلیل:






قیمت دلار زمستان را با اندکی افزایش آغاز کرد و در زمان نگارش این مطلب حدود ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان بود. اما کارشناسان درباره آینده بازار ارز چه می گویند؟



به گزارش ایران تحلیل، قیمت دلار که روز چهارشنبه وارد کانال ۴۹ هزار تومانی شد، نزولی را با افزایش پایان داد و دیروز به کانال ۵۰ هزار تومان بازگشت. به این ترتیب بازار در انتهای کانال ۵۰ هزار تومان بسته شد. امروز در زمان نگارش این مطلب مبلغ تقریباً ۵۰۱۰۰ تومان بود.

در هفته منتهی به بازارهای مالی تنها بازارهای سهام بازدهی مثبت را ثبت کردند و دلار، طلا و سکه هفته کاری را با کاهش ارزش به پایان رساندند. در همین حال دلار با افت قیمتی ۳۵۰ تومانی با ۰.۷۰ درصد بازدهی منفی را به ثبت رساند و پس از سکه با بیشترین بازدهی منفی در کنار طلا در جایگاه دوم قرار گرفت.

پیش بینی قیمت دلار

کارشناسان مالی معتقدند دولت با تبلیغات و دستکاری ارزی بازارها را کنترل کرد و بخشی از منابع ارزی کشور را صرف این امر کرد. تا زمانی که بازارساز به این سیاست ادامه دهد و با سرکوب قیمت دلار، تورم را کنترل کند، قیمت ها در بازار ارز در همان سطح ۵۰ هزار تومانی باقی می ماند. اما ادامه این سیاست چندان آسان نیست و به احتمال زیاد در آینده ای نه چندان دور فنر فشرده دلار باز خواهد شد.

به گفته برخی کارشناسان اقتصادی، قیمت و سطح فروش نفت، طرح سوال از بودجه سال آینده و انتخابات مجلس در ماه های پایانی سال ممکن است از عوامل توسعه قیمت دلار باشد. با توجه به اینکه بازارساز علاقه ای به حرکت قیمت ها برای سرکوب تورم در سال آینده ندارد، شاید در سال ۱۴۰۳ شاهد تغییر در استراتژی سیاست گذار باشیم.

اطلاعات بیشتر در مورد دو گزارش پیش بینی قیمت دلار و بازدهی بازار در هفته چهارم آذر و پاییز ۱۴۰۲ را بخوانید.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا