طلا و ارز

قیمت دلار امروز 15 آذر 1402/ دلار به آستانه کانال 49 هزار تومانی رسید

به گزارش ایران تحلیل:




قیمت دلار امروز ۱۵ است آذر ماه همچنان نسبت به روز قبل کاهش داشت و به ۵۰ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. دلار امروز در آستانه کانال ۴۹ هزار تومانی قرار دارد و تنها یک قدم با این کانال فاصله دارد.



به گزارش ایران تحلیل، بازار امروز کمی نوسان داشت اما نوسان بسیار محدود بود. بازار با معامله دلاری ۵۰ هزار و ۲۰۰ تومانی کار خود را آغاز کرد و در همان ساعت ابتدایی قیمت دلار با کاهش ۱۰۰ تومانی به حدود ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان رسید و پس از آن دوباره اندکی افزایش یافت.

البته نوسان ۱۰۰ تا ۲۰۰ تومانی در بازار ارز چندان زیاد نیست که حکایت از تغییر چشمگیر قیمت دلار داشته باشد. اما نمی توان این افت قیمت را نادیده گرفت. به خصوص در شرایطی که قیمت دلار نزدیک به انتهای کانال است و تنها یک قدم تا ورود به کانال ۴۹ هزار تومان فاصله دارد.

ماه گذشته دوباره دلار خود را وارد کانال ۴۹ هزار تومانی کرد اما تنها چند ساعت در این کانال ماند و خیلی زود به کانال قبلی بازگشت. اکنون احتمال از دست دادن دلار از کانال ۵۰ هزار تومانی وجود دارد اما آنچه مهم است ماندن یا عدم ماندگاری دلار در این کانال است.

کارشناسان اقتصادی معتقدند قیمت دلار دیگر از کانال ۴۹ هزار تومانی عبور نخواهد کرد و در نهایت در انتهای کانال ۵۰ هزار تومانی باقی خواهد ماند. البته تلاش دولت بر پایین نگه داشتن قیمت دلار متمرکز بود. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی می گویند متغیرهای کلان اقتصادی در راستای تحقق این آرزوی دولت حرکت نمی کنند.

فردین آقابزوری کارشناس اقتصادی در این خصوص با اشاره به نوسانات قیمت دلار به ایران تحلیل گفت: قیمت دلار در بلندمدت به متغیرهای کلان اقتصادی و تاثیر اخبار، رویدادهای سیاسی و ایجاد آرامش بستگی دارد. تاثیر کوتاه مدت جو بازار بر قیمت ارز

این کارشناس اقتصادی با اشاره به حساسیت بالای بازار ارز به رویدادهای اقتصادی و سیاسی، افزود: با وجود اینکه نظام سازمان یافته ای در حوزه عرضه و تقاضا نداریم، بازار ارز بیشترین حساسیت را نسبت به اقتصاد و غیره دارد. مشکلات اقتصادی».

وی با تاکید بر اینکه دستکاری اخبار سیاسی در هفته های اخیر قیمت دلار را به میزان محدودی کاهش داده است، گفت: این سیاست در حال تکرار است و در گذشته شاهد تاثیر موقت و گذرا این گونه اقدامات بر ارز بوده ایم. بازار» و لازم به ذکر است که ملاک تعیین اثر، نرخ ارز نیست.

آقا بزرگی ادامه داد: در نهایت این توانایی تحویل است که قیمت دلار را در بازار تعیین می کند و متأسفانه بانک مرکزی و دولت چنین ذخایری در اموال خود ندارند.










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا