طلا و ارز

قیمت دلار امروز 18 آذر 1402/ قیمت دلار این هفته می‌ریزد؟

به گزارش افق میهن:




قیمت دلار امروز ۱۸ است آذر در ماه ۱۴۰۲ به ۵۰۲۵۰ تومان رسید. عددی که نشان می دهد دلار برای چندین هفته متوالی تمایلی به تغییر مسیر و مسیر خود ندارد.



به گزارش افق میهن، دلار در ماه گذشته در انتهای کانال ۵۰ هزار تومانی گیر کرده بود و نه بالا و نه پایین رفت. دولت از این ثبات ارزی خوشحال است و رئیس بانک مرکزی قول داده است که دولت قیمت دلار را در محدوده فعلی نگه دارد.

هدف دولت از این ثبات پولی، کنترل تورم و ثابت نگه داشتن قیمت کالاها و خدمات است. این در حالی است که مرکز پژوهش های مجلس چند روز پیش گزارشی را منتشر کرد و پیشنهاد افزایش نرخ ترجیحی ارز از ۲۸۵۰۰ تومان به ۳۵۰۰۰ تومان در سال آینده را برای رفع کسری منابع داد.

قیمت 18 تومان آذر

بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، دولت ۴.۵ میلیارد دلار بیشتر از ارز حاصل از درآمدهای نفتی برای تامین ارز ترجیحی در هفت ماهه نخست امسال هزینه کرده است. با فرض اینکه این ارزها از ارزهای نیمه ارز استخراج شده و به قیمت دلار دولتی به فروش می رسند، این سیاست می تواند حدود ۶۰ درصد بر پایه پولی تأثیر بگذارد و در نهایت تورم را تحریک کند.

در نهایت، به نظر می رسد که دولت در دوراهی تورم قرار دارد. اگر دولت به ۲۸۵۰۰ تومان ادامه دهد پایه پولی را افزایش می دهد و تورم ایجاد می کند. اگر ۳۵ هزار تومان بدهد، قیمت کالاهای اساسی بالا می رود و دوباره به تورم دامن می زند.

اما کارشناسان در مورد آن چه می گویند؟

برزو حق شناس یک اقتصاددان پیش بینی کرده است که قیمت دلار در روزهای آینده کاهش خواهد یافت. اما این کارشناس می گوید: با توجه به اینکه ارزش ذاتی دلار رو به رشد است و شرایط کلان اقتصادی نیز موید این مشکل است، نباید در بلندمدت منتظر کاهش شدید قیمت دلار باشیم.

وی با تاکید بر اینکه معمولاً قبل از تحرکات شدید دلار شاهد کاهش قیمت محدود هستیم، گفت: دلیل این کاهش کاملاً گرافیکی است و شکافی که با ارزش ذاتی ایجاد می شود، انگیزه ای برای رشد قوی دلار می شود. بنابراین منتظر بمانید تا این اتفاق در هفته‌های آینده رخ دهد تا یک حرکت قوی وجود داشته باشد. زیرا مفروضات اقتصاد کلان رشد قیمت را تایید می کند، اما تلاش بازارساز می تواند کریدور را تغییر دهد و حرکت قوی از آنجا رخ خواهد داد.

حق شناس در ادامه افزود: اگر در هفته های آتی شاهد کاهش قیمت در محدوده ۴۷ تا ۴۸ هزار تومان باشیم، این اتفاق می تواند نشانه و سیگنالی از شروع رشد قوی دلار باشد. با فرضیات اساسی، انتظار دارم قیمت دلار در حال افزایش باشد و به سقف کریدور ۵۰ هزار تومان نزدیک شود.»










دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا